Yamaha P-515 Review

Beste deal op: oostendorp-muziek.nloostendorp-muziek.nl
Yamaha P-515 review
Yamaha P-515 review
€1.649,00

Yamaha P-515 kopen?

De Yamaha P-515 wordt beschouwd als het vlaggenschipmodel in de P-serie en is de opvolger van de zeer populaire Yamaha P-255.

Het is een draagbare digitale piano die eigenlijk een aantal functies heeft die je ook in de Clavinova serie tegenkomt. In deze Yamaha P-515 review zullen we alles wat je moet weten bespreken, zodat je kan besluiten of hij je zuurverdiende centen waard is of niet

Vleugelpiano geluiden in een draagbare digitale piano

De Yamaha P-515 biedt een hoop en veel daarvan heeft betrekking op het prachtige geluid dat uit het instrument komt. En als je iemand bent die een digitale piano koopt, omdat je het idee leuk vindt dat hij andere instrumenten, waaronder vleugels, na kan bootsen, dan kan je je hart ophalen.

Yamaha P-515B review digitaal piano

De P-515 bevat pianoklanken die zijn gemaakt met samples van de Yamaha CFX concertvleugel en de Bösendorfer Imperial vleugelpiano. Met de druk op een knop kun je je P-515 laten klinken als een van deze vleugelpiano’s, wat een genot is voor de oren. De Yamaha CFX wordt gesampled met behulp van binaurale sampling. De Bösendorfer daarentegen gebruikt een standaard samplingmethode.

Yamaha P-515 Review connectiviteit

Bij het spelen van de Yamaha CFX zul je merken dat het geluid erg rijk en vol is. Hij is zeer levendig en vult je kamer vrij gemakkelijk. De Bösendorfer daarentegen is iets zachter of warmer voor het oor. Maar hij is ook iets dieper. Uiteindelijk krijg je twee geweldige opties en het hangt af van je stemming welke vleugelpiano klank je het liefst wilt gebruiken.

Hammer action

Yamaha P-515 review digitale piano

Als je bekend bent met de hammer actions van Yamaha, dan heb je waarschijnlijk al wat ervaring met GHS (Graded Hammer Standard), GH (Graded Hammer) en GH3 (Graded Hammer 3). Maar wanneer we in het duurdere gebied van Yamaha digitale piano’s beginnen te komen, zie je iets dat NWX heet. Dit staat voor Yamaha Natural Wood X en het is een keyboard dat is voorzien van een echappementmechanisme. Dit is bedoeld om de aanslag en het gevoel van een akoestische piano te reproduceren, door de losgelaten en neergeslagen hamer wanneer een toets zacht wordt gespeeld na te bootsen. De echappement is alleen merkbaar op de lichtste toetsaanslagen, wat bedoeld is om de toetsen van een vleugelpiano echt na te bootsen.

En dit is fantastisch nieuws voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de Yamaha P-515. Omdat NWX-keyboards normaal gesproken gereserveerd zijn voor de dure Clavinova-serie van Yamaha. En het feit dat Yamaha hun houten toetsen en geweldige action heeft overgedragen aan de P-515, laat direct zien hoeveel ze in de P-515 geloven. Over het geheel genomen reageert de NWX-action erg goed op je aanraking. Het is tijdens deze Yamaha P-515 review geen wonder waarom het wordt beschouwd als de beste toetsenaction van het merk.

Noemenswaardige geluiden

De P-515 wordt geleverd met 40 klanken, naast 18 drum/SFX kits en 480 XG klanken. Dat is een heleboel opties tot je beschikking. Onder de 40 geluiden zijn klanken zoals elektrische piano (bijvoorbeeld phaser), orgels (rockorgel, jazzorgel, klassieke orgels) en snaarinstrumenten. Je zal ook zien dat er een aantal akoestische pianoklanken zijn. Dus of je nu een studio, pop of jazz vleugelgeluid wilt, je krijgt het allemaal bij de P-515.

Yamaha P-515B review digitale piano

Virtual Resonance Modeling op de piano sampling is nog iets waar de P-515 mee geleverd wordt. Als je deze functie aan zet, maakt het een opmerkelijk verschil in de levendigheid van het geluid. Je voelt dat er een extra laagje karakter aan de pianoklank is toegevoegd. Als je wilt dat het geluid in de P-515 minder vlak klinkt, dan is dit een mooie functie.

Wat de luidsprekers betreft, krijg je twee 15 watt luidsprekers aan elke kant van de piano. De luidsprekers lijken een mooi basbereik te hebben tijdens het spelen in deze Yamaha P-515 review.

Functies van de Yamaha P-515

Een leuke eigenschap van de P-515, is de mogelijkheid om drumbeats te kunnen spelen met of zonder basgitaar. Zo kun je bijvoorbeeld een elektrische piano en een bas-split doen. Dit betekent dat de drumbeat op de achtergrond zal spelen en je hebt ook de piano gesplitst. Dus, de linkerzijde (en dus je linkerhand) regelt de bas en je rechterhand bestuurt de elektrische piano. En terwijl je speelt, kan de drum beat theoretisch onder de bas en de elektrische piano spelen. Dus, dit is een gave functie waarmee je erg unieke muziekstukken kan maken. En het is gewoon leuk om mee te spelen, wat volgens ons net zo belangrijk is.

Yamaha P-515 review digitale piano kopen

De P-515 wordt ook geleverd met twee hoofdtelefoonaansluitingen. En nu we het over hoofdtelefoons hebben in deze Yamaha P-515 review. Deze piano heeft een gave hoofdtelefoonoptimizer. Wanneer je een hoofdtelefoon of oordopjes draagt, kan het geluid zo worden geconfigureerd dat het lijkt alsof je op een traditionele piano zit en speelt.

Tot slot is het belangrijk om de polyfonie op deze digitale piano te benoemen. De Yamaha P-515 wordt geleverd met een polyfonie van 256 noten, wat een geweldig en zeer hoog aantal is. Dit betekent uiteraard dat je 256 noten tegelijk kan spelen. Deze functie kan echt van belang zijn voor je of niks toevoegen. Het hangt af van wat voor soort pianospeler je bent.

Als je een relatieve beginner bent en ‘eenvoudige’ stukken op de piano speelt, dan voegt de hogere polyfonie niets toe. Maar als je een meer doorgewinterde pianist bent (of van plan bent om met deze piano een meer doorgewinterde pianist te worden), dan begint de polyfonie echt belangrijk te worden. Want hoe hoger de polyfonie, hoe meer noten je kan aanhouden. Dit betekent dat je complexere stukken kan spelen die zeer expressief zijn.

Connectiviteit

De Yamaha P-515 wordt geleverd met een USB-poort die zich boven op de piano bevindt. Dit is een handige locatie hiervoor, aangezien je deze poort meestal aan de achterkant vindt. Het is natuurlijk geen grote verandering, maar het is handiger, wat altijd een pluspunt is. De USB-poort neemt WAV-bestanden op en speelt deze af, wat natuurlijk ook een leuke toevoeging is.

Je krijgt ook een ingebouwde USB/MIDI-interface bij de P-515. Je kan hem dus rechtstreeks aansluiten met een computer, ongeacht of dit een Mac of pc is.

Smart Pianist app

Een ding waar we enorme fans van zijn, is de Smart Pianist app, die we in eerdere reviews ook al besproken hebben. In deze Yamaha P-515 review willen we hier ook aandacht aan besteden, omdat de P-515 geweldig werkt met deze app.

Yamaha P-515 review digitaal piano

Smart Pianist is een app waarmee je verbinding kan maken met je P-515, welke je kan gebruiken om je te helpen meer controle en interactiviteit te krijgen op het gebied van het spelen van je digitale piano. De app werkt met iOS-apparaten, zoals een iPhone of een iPad. Hopelijk wordt in de toekomst compatibiliteit met Android toegevoegd.

Laten we het eerst hebben over het verbinden van je apparaat met deze app. Ten eerste kun je een kabel van je iPad direct aan de achterkant van de 515 bevestigen om hem aan te sluiten. In dit geval zul je waarschijnlijk een camera-adapterkabel moeten gebruiken en deze direct op de lightning-poort van je iPad aansluiten. Vanaf daar sluit je een standaard USB-kabel aan op de adapterkabel en het andere uiteinde in de achterkant van de P-515.

Er is geen bluetooth of draadloze verbinding, alhoewel sommige personen daar mogelijk de voorkeur aan geven. Het zou je de kosten van de adapterkabel besparen. Het mooie aan het ontbreken van bluetooth en het rechtstreeks aansluiten via een kabel, is dat het voorkomt dat je een merkbare vertraging in de audio krijgt wanneer je de app met de P-515 gebruikt.

Het gave van de Smart Pianist app is dat je geluiden kan wijzigen, audio kan opnemen in de applicatie zelf en zelfs de klanken op de piano kan bewerken. De app heeft ook een mixer, wat betekent dat wanneer je klanken samenvoegt, je controle hebt over de verschillende niveaus. Je kan ook je favoriete instellingen opslaan. Je hoeft dus niet bang te zijn dat wanneer je uit de app gaat, je je instellingen weer opnieuw moet aanpassen.

Yamaha P-515 review stage piano kopen

Een van onze favoriete aspecten van de Smart Pianist app, is de Chord Chart functie. Met deze functie kun je een aantal van je favoriete nummers in de app afspelen. Chord Chart analyseert vervolgens het nummer en geeft akkoordensymbolen op het scherm weer. Zodoende kan je met je favoriete nummers meespelen.

Voordat we je blij maken met een dode mus in deze Yamaha P-515 review, willen we opmerken dat er een kleine beperking is als het gaat om deze functie. De Smart Pianist app doet goed werk met het analyseren van liedjes, maar hij analyseert niet elk liedje dat er bestaat. Volgens Yamaha kan hij tienduizenden nummers analyseren, niet miljoenen. Dus alhoewel het een leuke functie is, zal de app waarschijnlijk niet in staat zijn om je hele muziekbibliotheek te analyseren.

Bovendien kun je Chord Chart ook niet gebruiken voor nummers die als ‘harmonisch complex’ worden beschouwd. Dat is natuurlijk erg vaag, maar Yamaha geeft een handvol voorbeelden van nummers die inderdaad met Chord Chart werken. Zodoende kan je een redelijk goed idee krijgen welke nummers wel en niet werken. Nummers als ‘Thinking out Loud’ van Ed Sheeran en ‘Imagine’ van John Lennon werken.

Alternatieven

We willen een klein deel van deze Yamaha P-515 review wijden aan een aantal overeenkomsten en verschillen tussen de P-515 en andere digitale piano’s op de markt.

Yamaha P-255

Yamaha P-515 Review digitale piano

Zoals eerder vermeld in deze Yamaha P-515 review, is de P-515 de opvolger van de P255. Daardoor liggen de prijzen erg dicht in de buurt. Voor de P-515 zal je ongeveer €1.500 moeten betalen, terwijl de P-255 momenteel nog beschikbaar is voor tegen de €1.400. Door de komst van dit nieuwe vlaggenschipmodel zal deze laatste echter al snel niet meer beschikbaar zijn.

Wanneer je deze twee digitale piano’s met elkaar vergelijkt, dan zal je een aantal grote verschillen opmerken.

Ten eerste is de P-515 zwaarder met bijna 22 kg, terwijl de P-255 ruim 17 weegt. Als je van plan bent om je digitale piano veel mee te nemen naar optredens, dan zal je die extra 5 kg zeker merken.

Het tweede verschil zit hem in de toetsenaction. De P-255 heeft een Graded Hammer klavier. Dit is redelijk standaard in deze prijsklasse. De P-515 heeft echter het NWX klavier, met houten witte toetsen. Dit is een action die je bij de veel duurdere Clavinova-serie verwacht.

Tot slot maakt de P-255 gebruik van de Pure CF geluidsengine. De P-515 heeft echter Yamaha CFX concertvleugel samples en Bösendorfer Imperial vleugel samples.

De P-255 is een geweldige digitale piano. Maar het is duidelijk dat de P-515 meer dan alleen een naamsverandering en dus zeker beter is.

Roland FP-90

Yamaha P-515 Review digitale piano

Laten we nog even kijken naar de verschillen met de Roland FP-90 en zijn PHA-50 keyboard, met zijn houten en plastic hybride structuur.

Actions van verschillende fabrikanten vergelijken is altijd lastig, maar wij vinden dat de Roland iets lichter overkomt dan de NWX-action op de Yamaha. Dit is echter subjectief. En ‘lichter’ betekent ook niet noodzakelijk beter of slechter. Het houdt gewoon in dat je waarschijnlijk sneller en langer speelt zonder dat je vingers moe beginnen te worden.

Een ding dat we ook erg fijn vinden aan de FP-90, is het voorpaneel. Je krijgt mooie ronde knoppen, die oplichten wanneer je ze activeert. Dit is niet alleen mooi, maar ook erg praktisch voor wanneer je speelt in omgevingen met weinig licht en duidelijk wilt weten welk pianogeluid geactiveerd is.

Het is tijdens deze Yamaha P-515 review ook belangrijk om te benoemen dat je de SuperNATURAL geluidstechnologie krijgt bij de FP-90. Dit is een technologie die normaal gereserveerd is voor de HP- of LX-serie van Roland.

Conclusie van de Yamaha P-515

De Yamaha P-515 is een geweldige digitale piano. En alhoewel de Roland FP-90 zeker het vuur aan de schenen legt en misschien op sommige gebieden zelfs beter presteert (afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren), biedt de P-515 een uitstekende waarde voor zo’n €1.500.

Yamaha P-515 Review digitale piano
Nog niet overtuigd? Ontdek hier onze #1 beste elektrische piano of ga onmiddellijk de beste Yamaha piano kopen.
8 Totale Score
Nieuwe generatie piano's

De Yamaha P-515 is een geweldige digitale piano. De talloze functies die deze piano biedt, in combinatie met de mogelijkheiden die de Smart Pianist app geeft, maken het een geschikte piano voor zowel beginnende als meer ervaren pianisten. Hij is niet goedkoop maar biedt veel waarde voor zijn geld