Yamaha P-125 review

9

€629,00

Beste deal op: oostendorp-muziek.nloostendorp-muziek.nl
Yamaha P-125 review
Yamaha P-125 review
€629,00

In deze Yamaha P-125 review zullen we het nieuwste model van de populaire P-serie bespreken. Yamaha heeft veel succes gehad met de P-serie, want het zijn fantastische draagbare digitale piano’s die zeer toegankelijk zijn voor beginners. De Yamaha P-35, P-45, P-105 en P-115 waren allemaal zeer populair vanwege deze eigenschappen.

Maar is de Yamaha P-125 de upgrade waard? Hoe verbetert de P-125 ten opzichte van de zeer populaire P-115? En is de P-125 zijn prijs waard? Die vragen zullen we vandaag allemaal beantwoorden in deze Yamaha P-125 review.

Yamaha P-125 review:

Erg licht en comfortabel

De “P” in Yamaha P-125 staat voor ‘portable’ (draagbaar), dus als je een optredende muzikant bent en veel onderweg bent, dan zal je op het gebied van de afmetingen van de P-125 erg blij zijn met dit instrument.

piano Yamaha P-125 review

De P-125 is een digitale piano met 88 toetsen, maar weegt slechts 11,8 kg. En met afmetingen van 150 x 45 x 30 cm is dit een piano die je onder je arm kan stoppen (of op je rug kan doen zodra je hem goed verpakt hebt in een rugzak) en met je mee kan nemen naar je volgende optreden.

De afmetingen zullen ook erg handig zijn op het gebied van ruimte in je huis. Dit is een erg slanke, lichte digitale piano, dus als je een klein appartement hebt, dan kan je met de P-125 gerust zijn dat je geen enorm instrument in je huis haalt.

Wat zit er in de doos?

Wanneer je de doos van de P-125 opent, is het belangrijk om te weten dat je alleen de piano zelf krijgt (niet de optionele standaard). De standaard is geweldig als je een stabiel oppervlak wilt, maar dat is een extra aanschaf die je zal moeten doen.

In de doos kan je dus de piano zelf verwachten en de muzieksteun (waar je bladmuziek of je iPad op kan plaatsen), een stroomadapter, een sustainpedaal (een, niet drie pedalen) en uiteraard de handleiding.

Eenvoudig om te gebruiken

Een ding dat ik geweldig vind aan de P-125, is dat het heel eenvoudig is om te navigeren. Er zijn uiteraard niet een overvloed aan toeters en bellen, maar wat er is werkt en is over het algemeen vrij eenvoudig te gebruiken.

Yamaha P-125 digitale piano review

De P-125 wordt niet geleverd met een LCD-scherm, maar als je bekend bent met de P-45 of P-115, dan zal dit niet als een verrassing komen Als je niet bekend bent met de P-serie en gewend bent om door een digitale piano te navigeren via een LCD-scherm, dan kan dit een beetje een teleurstelling zijn.

Gebruik maken van de functies op deze piano is echter vrij eenvoudig, zelfs zonder een LCD-scherm die je wijzigingen bevestigt. Linksboven op de piano bevindt zich een knop voor het mastervolume, waarmee je het volume naar eigen inzicht kan aanpassen.

Er zijn inderdaad ingebouwde speakers op deze piano, evenals twee standaard koptelefoon ingangen, wat handig is op de dagen dat ofwel je partner of familielid echt geen interesse heeft om je voor de 100e keer te horen oefenen of je oefent met een leraar en je jullie beiden zouden voordeel hebben van het dragen van een koptelefoon.

Functies en eigenschappen van de Yamaha P-125

Hoewel de P-125 niet een ‘sexy’ digitale piano is, biedt hij degenen die digitale piano beginners zijn alles wat ze nodig hebben en niets wat ze nog niet nodig hebben.

Er is een Demo-knop en een knop om de metronoom in en uit te schakelen. De Metronome-functie is vooral geschikt voor mensen die het gevoel hebben dat ze wat extra hulp kunnen gebruiken om ervoor te zorgen dat ze een goed tempo houden. Er is ook een Ritme-knop, wat je drumritmes en baslijnen geeft.

Beste Yamaha P-125 Review

De P-125 beschikt ook over een opneemknop en een afspeel/pauze-knop. Dit betekent dat je met een druk op de knop jezelf kan opnemen en later kan afspelen om te zien hoe goed je het stuk dat je hebt geoefend hebt uitgevoerd. Met deze functie kun je niet alleen leren van je fouten door ze daadwerkelijk te horen, maar kun je jezelf ook eerder op de dag opnemen en later afspelen terwijl je in realtime een ander stuk speelt. Hierdoor kun je in wezen een duet speelsessie met jezelf hebben, wat niet alleen erg cool is, maar ook erg handig kan zijn voor je leerproces.

Naast de toets Play/Stop vind je alle klanken van de P-125. Voor de prijs kan je niet al te veel verwachten op dit gebied. De P-125 heeft 24 voorgeprogrammeerde klanken. Wat hier echter fijn is, is dat alhoewel je niet een hoop klankopties hebt (piano, elektrische piano, orgel, snaarinstrumenten, bas, enz.), de P-125 het mogelijk maakt om ongeveer drie variaties van een geluid af te spelen. Dit is uiteraard leuk om mee te spelen, maar biedt ook een mooie variatie om je speelsessies met de piano interessant te houden.

De Yamaha Smart Pianist app gebruiken

Het kopen van een digitale piano biedt een hoop voordelen (voornamelijk het feit dat je piano nooit gestemd hoeft te worden). Maar waarschijnlijk een van de grootste voordelen is dat je je digitale piano kan integreren met je mobiele telefoon of tablet. En er is geen beter voorbeeld hiervan dan de Yamaha Smart Pianist app, die je kan gebruiken met je nieuwe Yamaha P-125.

Yamaha Smart Pianist app

Dus, wat is de Yamaha Smart Pianist app en wat doet het? We zullen het uitleggen.

Dit is kort gezegd een app die de gebruiker een verscheidenheid aan geweldige functies biedt wanneer hij verbonden is met een digitale piano van Yamaha. En dat is zeker weten het geval bij de Yamaha P-125. Als je bijvoorbeeld een iOS-apparaat erbij pakt, zoals een Apple iPhone of iPad, dan kun je deze app gebruiken om de klanken van de P-125 aan te sturen. Als je van een synth piano klank naar een orgel wilt schakelen, dan kan je dat doen met de druk op een knop op je iPhone of iPad. Als je daarnaast handmatig de klank op je P-125 wijzigt, zul je intuïtief merken dat de wijziging ook meteen op de app wordt geregistreerd.

Bovendien kun je met de app ook klanken samenvoegen en opslaan. Dus als je een pianoklank met een laag snaren wilt, kun je dat allemaal via de app doen. En als je je zorgen maakt dat je tijdens de oefensessie je instellingen meermaals wijzigt en de tijd moet nemen om terug te keren naar je oorspronkelijke instelling (pianoklank, laag snaren), kun je met deze app elke instelling eenvoudig opslaan wanneer je maar wilt.

Een andere functie die ongelooflijk gaaf is, is dat je met deze app voor je piano kan zitten en samen met je favoriete nummers kan spelen in de muziekbibliotheek van je iPhone of iPad. Je weet dat je met de Shazam app je telefoon naast een luidspreker kan plaatsen die een nummer van de lokale radio afspeelt en Shazam binnen enkele seconden het nummer analyseert en je de naam en artiest van het nummer geeft? Nou, met Yamaha Smart Pianist zal de app, zodra je begint met het afspelen van een van je favoriete nummers in je muziekbibliotheek, beginnen met het analyseren van het nummer en zal binnen een mum van tijd de akkoordsymbolen voor dat nummer weergeven, zodat je daadwerkelijk mee kan spelen met het nummer. Dit is een fantastische functie die ongelooflijk leuk zal zijn voor iedereen die niet alleen geïnteresseerd is in het spelen van zijn/haar favoriete nummers op de P-125, maar ook nummers van verschillende genres in plaats van alleen klassieke muziek. En als dat nog niet genoeg is, kun je met de app je nieuwe piano-meesterwerken opnemen en opslaan.

Goedkoopste Yamaha P-125 Review

Uiteindelijk vind ik deze app geweldig om twee belangrijke redenen wanneer je hem gebruikt met de Yamaha P-125. Ten eerste is hij natuurlijk intuïtief en gebruiksvriendelijk. Maar ten tweede, en belangrijker (naar mijn mening), is dat hij in wezen het feit dat de P-125 niet wordt geleverd met een LCD-scherm compenseert. De app is zo visueel aantrekkelijk (als je bijvoorbeeld verschillende klanken selecteert, zie je een foto van het instrument dat je kiest op het scherm verschijnen), dat als je ooit een digitale piano zou gebruiken die alleen een ingebouwd LCD-scherm had, je waarschijnlijk teleurgesteld zou zijn over de algehele ervaring.

Connectiviteitsopties

Als je iemand bent die jezelf als liedjesschrijver beschouwt of misschien ben je een ontluikende componist, dan zul je waarschijnlijk de mooie stukken die je hebt gemaakt van de Yamaha P-125 af willen halen en op je computer krijgen. Nou, met de P-125 kun je dat zeker doen, aangezien de USB-to-host aansluiting je zal helpen om dit met gemak te bereiken.

Yamaha P-125 vs P115

Uiteindelijk vraag je je mogelijk af of de Yamaha P-125 wel een upgrade waard is, zeker als je de P-115 al hebt of een keuze probeert te maken tussen deze twee piano’s uit de P-serie.

Yamaha P-125 digitaal piano

Nou, dit is een geweldige vraag, vooral omdat beide piano’s zoveel overeenkomsten hebben. Ze hebben bijvoorbeeld allebei dezelfde hoeveelheid toetsen (88) en beide zijn voorzien van de GHS-gewogen actie (of Hammer Standard weighted action) van Yamaha. Daarom kan je verwachten dat elke piano zwaardere toetsen heeft aan het lagere eind van het keyboard en lichter richting het hogere einde. En dit is precies wat je wilt van een kwalitatieve digitale piano die probeert de aanraking en het geluid van een akoestische piano na te bootsen.

Dat gezegd hebbende, zijn er een aantal interessante verschillen. De P-125 is uitgerust met een verbeterd luidsprekersysteem, waardoor het geluid dat je afspeelt zowel naar boven als beneden kan bewegen. Dit zorgt voor een voller, levendiger en rijker geluid. En hoewel de P-115 nog steeds geweldig klinkt, is het een verandering die je waarschijnlijk zult merken wanneer je het geluid van de P-125 vergelijkt met dat van de Yamaha P-45 en P-115.

De nieuwe Table EQ functie van de P-125 zet de verbeteringen op het gebied van geluid voort. Dit is vooral perfect voor iedereen die niet een standaard voor zijn/haar P-125 wil kopen en in plaats daarvan zijn/haar digitale piano liever op hun tafel of bureau in het huis plaatst. Wanneer je dit doet, zal het cirkelvormige geluid dat we net besproken hebben zeker beperken. Maar als de Table EQ-instelling is ingeschakeld, geniet je nog steeds van een optimale akoestiek tijdens het spelen van de P-125.

Conclusie van deze Yamaha P-125 review

Of de P-125 het geld waard is? Of dat je gewoon moet proberen om de P-115 of zelfs de P-45 te vinden tegen een gereduceerde prijs? Dat is echt een persoonlijke keuze. Veel van deze keuzes zijn afhankelijk van hoe belangrijk geluid, opnamefuncties en de mogelijkheid om de Yamaha Smart Pianist app te gebruiken voor je zijn.

Alhoewel sommige upgrades van piano’s een beetje minimaal en niet de moeite waard zijn, denk ik dat de mogelijkheid om je iPhone of iPad te koppelen met je piano tijdens je speelsessies (en wat ook op een erg eenvoudige en intuïtieve manier gedaan wordt), naast de toevoeging van een rijker geluid vergeleken met zijn voorgangers, de Yamaha P-125 een waardige digitale piano voor beginners en middenklasse spelers maakt.

9 Totale Score
Een waardige digitale piano voor beginners

Of de P-125 het geld waard is of dat je gewoon moet proberen om de P-115 of zelfs de P-45 te vinden tegen een gereduceerde prijs, is echt een persoonlijke keuze. En veel van deze keuzes zijn afhankelijk van hoe belangrijk geluid, opnamefuncties en de mogelijkheid om de Yamaha Smart Pianist app te gebruiken voor je zijn.