Korg Kross 2 review
Fantastische hoeveelheid klanken
En je kan er een hoop mee doen
Fantastische effecten en sequencer
Extreem lichtgewicht en mobiel
Geweldige waarde
Uitstekende sampling opties

In de vorige eeuw toen ik mijn eerste synthesizer kocht, was het digitale workstation de nieuwste mode op het gebied van synths en de eerst apparatuur die ik aanschafte. Analoge synths waren grotendeels het verleden en iedereen was op zoek naar duizenden geluiden, effecten en onboard secquencing. Eigenlijk alles in een doos. Dertig jaar later is de wereld van synthesizers bijna onherkenbaar veranderd. In plaats van een instrument die alles doet, wil men nu honderden instrumenten (modulair), complete analoge mono synths, virtuele, analoge soft synths of analoge poly’s. Analoog is wederom het kloppende hart van synthesizers (zowel fysiek als virtueel), maar niet iedereen wil dit.

Er zijn nog steeds personen die een grote hoeveelheid gevarieerde geluiden willen, waarbij sommige echte instrumenten nabootsen en andere totaal uniek klinken en niet van deze wereld zijn. Ze willen een sequencer om hun ideeën direct onderweg uit te voeren en ze willen mogelijk ook een redelijke hoeveelheid effecten en misschien zelfs wat sampling. En als het even kan willen ze dat alles ook nog voor een niet al te hoge prijs. De Korg Kross 2 is de opvolger van een erg succesvol workstation van Korg en biedt alles wat we hierboven genoemd hebben en nog meer. In deze Korg Kross 2 review zal ik dit workstation uitgebracht onder de loep nemen.

Overzicht Korg Kross 2 review

9.1Expert Score
Een goede lichtgewicht synth workstation

Het instrument laat tijdens deze Korg Kross 2 review zien dat wanneer het goed gedaan wordt, het workstation concept mee genomen kan worden voor onderweg en interessant kan zijn voor een totaal nieuwe generatie van componisten en artiesten.

Voordelen
  • Geweldige opties voor de prijs
  • Makkelijk om deze opties te gebruiken
  • Fantastische hoeveelheid klanken
  • En je kan er een hoop mee doen
  • Fantastische effecten en sequencer
  • Extreem lichtgewicht en mobiel
  • <strong>Geweldige waarde</strong>
  • Uitstekende sampling opties
Minpunten
  • <strong>Mogelijk niet uitgebreid genoeg voor extreme artiesten</strong>
  • Sommige van de Omni-patronen en ideeën zie ik het nut niet helemaal van in

Vergelijk nu prijzen bij:

Laatste Amazon prijsupdate was: 2024/04/23 2:23 pm
× Product prijzen en beschikbaarheid kloppen met betrekking tot de datum/tijd aangegeven en zijn onderhevig aan verandering. De prijs en beschikbaarheid informatie weergegeven op Amazon.com (Amazon.in, Amazon.co.uk, Amazon.de, etc) op het moment van aankoop is geldend voor de aankoop van dit product.
Korg Kross 2 Review achterkant

Belangrijkste functies en eigenschappen

• Meer dan 1.000 klanken
  • EDS-i Enhanced Definition Synthesis-integrated geluidsmotor
  • 120 noten polyfonie
  • Samplingfunctie en een pad sampler
  • 16 track sequencer en drum track
  • Nieuwe realtime besturingssectie
  • 134 effecten
  • Mogelijkheid om zeven effectenunits tegelijkertijd te gebruiken
  • 128 MB ingebouwd PCM-geheugen, plus optionele uitbreidingen
  • Zeer lichtgewicht (maar 3,8 kg)

Wat zit er in de doos

Dit was het eerste dat ik het mezelf afvroeg toen de doos met de Kross 2 aan mij overhandigd werd. Ik vroeg me bijna af of ze niet vergeten waren om het instrument in de doos te doen. Hij weegt minder dan 4 kg, minder dan zijn voorganger (welke geprezen werd om zijn mobiliteit en erg populair was bij optredende muzikanten, aangezien ze hun rug niet zwaar belast werd). Nog iets belangrijks om op te merken is de prijs.

Mijn eerste synth workstation kostte ruim €1.000, wat enorm veel geld in die tijd was. Dat is ongeveer hetzelfde als €5.000 vandaag de dag. De Korg Kross 2 is verkrijgbaar vanaf nog geen €800 voor het model met 61 toetsen en zo’n €1.100 voor het model met 88 toetsen en vele tientallen malen krachtiger. Je hoeft geen wiskundige te zijn om uit te rekenen dat je dus veel meer waarde voor je geld krijgt.

synthesizer Korg Kross 2

De specificaties zijn net zo indrukwekkend en om te beginnen wil ik de 120 noten polyfonie benoemen. Dat zal je echt de mogelijkheid geven om complete en volle tunes op 16-track, 210.000 MIDI-event sequencer te componeren. Er zijn 1.075 klanken, welke een grote hoeveelheid verschillende geluiden omvatten en er zijn optionele uitbreidingen om nog meer toe te voegen. Je kan je eigen audio toevoegen (zang, gitaar, wat je maar wilt) via een volledig nieuwe audio recorder (welke SD-kaarten gebruiken, dus de capaciteit hangt van die af) en er zijn 16 pads om de eerdergenoemde samples te activeren.

Een van de kritiekpunten van het origineel is aangepakt (sommige realtime besturingen zijn toegevoegd), terwijl een andere nog steeds niet opgelost is (er is nog steeds geen aftertouch op het klavier). De effecten opstelling is ook indrukwekkend; tot zeven tegelijkertijd (vijf ingevoegd en twee master), met een totaal van 134 soorten tegelijkertijd.

Net als het origineel straalt de Kross 2 mobiliteit uit, dus naast het ongelofelijk lichte gewicht is het mogelijk om instrument tot zeven uur te gebruiken met zes AA-batterijen.

Andere eigenschappen zijn inputs voor vocoders en audio in (mic en line); klavier split en samenvoeg opties, een favorieten functie en een arpeggiator. Het apparaat functioneert ook als een USB-interface en het beste van alles is dat je mogelijk een kleurkeuze hebt (gelimiteerd). Naast mattezwart is de Kross 2 namelijk ook beschikbaar als een ‘limited edition Red Marble’, wat er echt geweldig uitziet. Zoals ik eerder al aangaf, heb je tot slot de keuze uit een model met 61 toetsen en eentje met 88 natuurlijk gewogen hammer-action toetsen.

Gebruik

Laten we eens een kijkje nemen naar de synthmotor onder de behuizing tijdens deze Korg Kross 2 review voordat ik het gebruik van het workstation ga bespreken. De geluidsmotor is de EDS-i Enhanced Definition Synthesis-integrated, een standaard onderdeel van Korg synths zoals de M50, Kronos en microSTATION. Ook al krijg je niet zoveel hands-on besturingen als een analoge synth, heb je nog steeds toegang tot veel parameters in deze motor en kan je sommige koppelen aan de realtime besturingen, waar ik verderop meer over zal vertellen.

Korg Kross 2 review

Er zijn drie primaire modi op de Kross 2. De ‘Progam’ modus is voor het spelen van individuele klanken, terwijl ‘Combi’ bedoeld is voor het afspelen van splits en samenvoegingen van maximaal 16 programma’s (klanken). Tot slot is ‘Seq.’ bedoeld voor het creëren van liedjes binnen de eerdergenoemde sequencer. Als je hier op de ‘Shift’-knop drukt ga je naar het ‘Global’ gedeelte, om bewerkingen van parameters mogelijk te maken, zoals tuning. Druk nogmaals op Shift en je gaat naar het audio-recorder SD-bestandsoverdracht gebied, wat ik uitgebreider zal bespreken als ik bij de sectie van de 16 pads kom.

Je navigeert rond het systeem met de primaire ‘Value’ draaiknop en cursors om geluiden te wijzigen en vervolgens de + en – knoppen onder het scherm om te schakelen tussen de tabbladen. Zodra je je gekozen tabblad hebt gevonden, gebruik je de cursor om de parameter te selecteren die je wilt bewerken en de ‘Value’ draaiknop om hem te wijzigen. Het is een simpele architectuur en eentje waar je snel gewend aan zult raken.

De twee andere knoppen onder het scherm die ik nog niet besproken heb, maken meer navigatie en globale functies mogelijk, zoals een klank of programma opslaan of een SD-kaart formatteren. Dit is wederom erg makkelijk om te begrijpen.

Op het voorste paneel krijg je zowel een pitch-bend en modulation knop, welke je met de druk op een knop boven elke kan koppelen aan andere parameters, zoals een klankfilter.

Korg Kross 2 synthesizer review

Het arpeggiator gedeelte is erg uitgebreid. Je krijgt er toegang tot via een simpele ‘Arp’-knop, maar je kan verschillende menu’s openen om parameters aan te passen, waaronder tempo, gate en gevoeligheid en je hebt ook toegang tot honderden verschillende patronen. Je kan echt uren doorbrengen in dit gebied om de meest vreemde klanken te creëren.

‘Drum Track’ is nog een noemenswaardige functie en vind je onder de ‘Arp’-knop. Elk programma of combi heeft een van te voren geselecteerde drum track, welke (wanneer deze knop geactiveerd is) een drumbeat afspeelt naast je spelen. Je kan deze loop of kit wijzigen (met een keuze uit honderden) of zelfs de beats bewerken in de loop door gebruik te maken van de 16 pads.

Je selecteert de beats en gebruikt het als een step sequencer zoals op een klassieke (of nieuwe) drummachine. Alle patronen die je hier bewerkt of creëert kan je opslaan met elk programma, combi of liedje van de sequencer. En dan is er nog een interessant en eenvoudig realtime control-grid gedeelte.

Hier heb je toegang tot een aantal besturingen die je kan koppelen aan verschillende programma-parameters, welke meestal aan elkaar gerelateerd zijn. Je schakelt tussen zes setjes van deze met de ‘Select’-knop en ze zullen dan gekoppeld worden aan dingen zoals ‘Filter en Resonance (resonantie)’ en ‘Tempo en Arp-Gate’.

Een tweede schakelaar maakt het mogelijk om toegang te krijgen tot nog eens zes andere opties om de octaaf te wijzigen of het mastereffect in te schakelen. Deze kies je wederom met dezelfde ‘Select’-knop. Het is overzichtelijk en snel en je zal de ‘Filter en Resonance’ draaiknop al snel gebruiken op verschillende soorten klanken waar je normaal gesproken alleen maar over kan dromen. Wat dacht je van een resonerende vleugelpiano?

Vergelijk nu prijzen bij:

Samples

Aan de rechterkant van het voorpaneel vind je de 16 pads van de Kross 2 terug.

korg kross 2 samples

Deze kan je op meerdere manieren gebruiken, waaronder onboard geluiden of klanken die je zelf gesampled hebt activeren en je favoriete klanken selecteren. De Kross 2 heeft zoveel programma’s, dat ze niet allemaal gekoppeld zijn aan de banks. In plaats daarvan hebben Bnaks A, B, C en D een goede selectie van deze al voor je gekoppeld. Als je vervolgens klanken tegenkomt die je mooi vindt, dan kan je deze koppelen aan een van de favorieten slots. Het gaat dus meer om het zoeken van je favoriete klanksoort en vervolgens degene opslaan die je mooi vindt in een van deze 8×16 slots.

Maar het echte plezier in dit gebied kan je bereiken in samenwerking met de sampling en beat programmering kant van de Kross 2. Je kan tot 14 seconden audio samplen per pad en tot vier tegelijkertijd afspelen. Het is supermakkelijk om te koppelen en samplen, je geluiden van een externe bron afhalen via de line of mic inputs of een aantal van de interne klanken van de Kross 2 afspelen (misschien akkoordprogressies of melodieën samplen). Je kan alles wat je sampled als een audiobestand koppelen aan een van deze pads, zodat je deze sample direct af kan spelen. Deze audiosamples bewerken is ook erg makkelijk om te doen. Je kan inzoomen op hun golfvormen op het scherm van de Kross 2 en de lengtes, starttijden en nog veel meer aanpassen. Dit alles doe je met de functieknoppen en draaiknoppen rond het scherm.

Samples importeren vanaf je computer is ook een optie. Sleep de sample simpelweg in de datamap van de Kross via USB en dat geluid kan vervolgens gekoppeld worden aan een pad, waarbij alle instellingen automatisch opgeslagen worden naar je SD-kaart. Nog een hoogtepunt van de Kross 2, is de 16-track sequencer, waaronder een drum track.

Korg Kross 2 Review pads

De sequencer maakt het mogelijk om tot 16 verschillende programma’s samen af te spelen in een leidje, volledig met effecten, arpeggiator instellingen en al je beats, op een discrete drum track. Opnemen is erg eenvoudig. Je hoeft alleen maar op de ‘opnemen’-knop te drukken en op elke track te spelen. Je kan zelfs al bestaande combinaties koppelen aan de 16-track sequencer. Als je dus eentje vindt die bestaat uit lagen van klanken die je mooi vindt, koppel deze dan en de verschillende geluiden zullen verdeeld worden over de verschillende tracks.

Er is ook een erg makkelijke en handige optie om een sjabloon van een liedje in de sequencer te laden. Je hebt hier 16 keuzes waaronder Pop, D’n’B en Elektronica (daarnaast krijg je ook 16 locaties om je eigen op te slaan). Dit plaatst een drumpatroon van dat liedje op Track 1, alhoewel je dit patroon veranderen naar een van de honderden andere of zelfs het patroon bewerken met de sample pads, zoals met de drum track.

Elk liedje sjabloon bevat instrumenten, arpeggio’s (niet altijd) en effectenopties op de andere 16 tracks. Dus je krijgt mogelijk een bas deel op track 2, gitaar op track 3 en ga zo maar door. Tracks 15 en 16 zijn bedoeld voor de pad sampler, dus je kan het afspelen van elke willekeurige sample hier instellen. Gebruikmaken van de liedjes sjablonen is een erg makkelijke manier om te beginnen met ideeën van liedjes en ze uit te werken.

Geluiden

Ik heb het beste tot het laatste bewaard om het te hebben over programma’s en combi’s. Zoals ik eerder al aangaf, is het met zoveel onboard presets makkelijker om de centrale ‘categorie’-draaiknop te gebruiken om de soort te kiezen die je wilt en vervolgens draai je simpelweg door degene die onder deze categorie vallen. Ik zal je in grote lijnen uitleggen wat ze bieden, aangezien er erg veel zijn en je standaard als mag verwachten dat ze degelijk zijn, aangezien de motor die er achter zit het hart van vele succesvolle Korg synthesizers is geweest.

Korg Kross 2 Review scherm

Zoals je mag verwachten zijn er verschillende indrukwekkende piano’s en elektrische piano’s. De standaard klanken zijn er in overvloed, maar ik ben altijd meer geïnteresseerd in de extreme geluiden en ook op dat gebied is er voldoende keuze. Je krijgt alles van een uitstekende ‘Chilled Piano’ en een erg realistische ‘Damper Piano’, terwijl de elektrische uitblinken met prachtige chorus presets en verstoorde clavinetgeluiden.

Het zal vast geen verrassing zijn dat er ook een grote hoeveelheid orgels geboden worden. Voor elk genre is er wel iets dat je kan gebruiken. Ik verwachtte niet veel van de ‘Bell’-categorie, maar je zal echt verrast worden. Je krijgt alles van gamelan, indrukwekkende buizen tot stalen drums.

Waar de Kross 2 mogelijk nog meer uitblinkt, is in de ‘Strings (snaarinstrumenten)’ en ‘Synth Pad’ categorieën. Je krijgt honderden echte en kunstmatige texturen, waarvan vele prachtig (Arco Pop Strings) en vele dramatisch zijn (Mirrored). Dit zijn echt hoogtepunten. Ik wil echter de ‘Brass’ naar ‘Synth Lead’ ook niet vergeten in deze Korg Kross 2 review.

Hier is voldoende voor zowel jong als oud. Een aantal grote EDM-geluiden, maar er zullen ook een hoop mensen blij zijn dat er genoeg presets zijn voor fans van Jump van Van Halen. Er is voldoende voor gitaarliefhebbers, met ‘velocity layering’ dat hier naar voren komt om verstoringen op de elektrische en het gevoelige tokkelen op de akoestische aan te passen; allemaal geweldig. Tot slot zijn er nog een aantal prachtig diepe bassen, zowel echt als synthetisch en dat is het wel zo’n beetje op het gebied van programma’s.

Met combi’s krijg je meer van hetzelfde, maar dit keer 16. Je krijgt grote samengevoegde klanken en opstellingen van liedjes met aanbevolen begeleidingen. Deze zorgen er altijd voor dat ik begin te zweten, want het is voor mij niet makkelijk om iemand anders je fills, beats en begeleidingen te laten programmeren.

Niet iedereen zal dit wat vinden (sommige dance opties proberen te veel om gaaf te zijn) en ik denk dat de meeste lezers dit zullen gebruiken om sequenties op te stellen en ideeën uit te proberen, in plaats van dat ze dit gebruiken tijdens het optreden. Op het gebied van geluid is het echter allemaal geweldig. Ja, eigenaars van Korg instrumenten zullen hier niet door verrast worden, aangezien alles er is. Maar de kracht van de Kross 2, is wat je kan doen met de programma’s.

Alternatieven voor de Korg Kross 2:

Roland FA-08

Stage Piano Roland FA-08

Ja, hij is duurder, maar de Roland FA-08 heeft 2.000 klanken en een prachtig kleurenscherm. Er is ook sampling met optreedpads en een sequencer. Al met al een geweldig workstation voor de studio of onderweg als je het budget hebt.

Yamaha MOXF8

Yamaha MOXF8 keyboard synthesizer review

We hebben de MOXF 8 een tijdje geleden al besproken, maar hij kan nog steeds meekomen met zijn 16-delige sequencer, maar echter geen optreedpads sampling.

Conclusie van deze Korg Kross 2 review

De Korg Kross 2 zal interessant zijn voor iemand die iets wil waar ze volledige tunes mee kunnen maken en dit onderweg. Optredende componisten zullen hem geweldig vinden, want ze kunnen de uren op een tourbus erg goed benutten, en hetzelfde geldt voor studioproducers. Als je een kwalitatief componeringstool nodig hebt dat een echt werkpaard is, dan is dit waarschijnlijk de meest betaalbare en uitgebreide deelnemer die je in deze prijsklasse kan vinden. Een geweldig pakket dat je voor deze prijs krijgt.

Wat direct duidelijk is, is hoeveel productietechnologie je per euro krijgt met de Kross 2. Alhoewel ik mezelf bijna niet in kan houden tijdens deze Korg Kross 2 review, ga ik hem niet vergelijken met de workstation die ik 30 jaar geleden had, want ze zijn totaal verschillend. Dit is echt een workstation voor 2018. Het feit is dat je meer dan 1.000 geluiden krijgt en je kan deze manipuleren, mixen, componeren, effecten toevoegen, ze beïnvloeden, opnemen en met ze kan spelen op elke mogelijke manier en vorm die je maar kan bedenken.

Af en toe zal het gebruik van het scherm voelen als een stap terug in de tijd als je een vervend DAW-gebruiker bent. Maar de kracht die er onder zit en de functies waar je uiteindelijk bij kan komen (plus dat hij relatief makkelijke toegang voor beide biedt) is erg indrukwekkend.

De Kross 2 zal interessant zijn voor songwriters, componisten die veel onderweg zijn, optredende muzikanten, studioproducers die op zoek zijn naar geweldige werkpaardklanken (en een hoop) en alle andere personen die een hoop technologie willen voor relatief weinig geld. Het instrument bewijst dat er voldoende personen zijn die kunnen profiteren van een goede workstation en dat de aanpak die de vormfactor biedt voor muziek maken 30 jaar laten nog steeds relevant is voor deze groepen.

Dus in 2018 kunnen we analoog, mono, modulair en DAW gefocust zijn, maar er is nog steeds voldoende wat de Kross 2 kan bieden.

De Korg Kross 2 levert een ultiem, lichtgewicht synth workstation in een pakket dat een enorme waarde biedt. Het instrument laat tijdens deze Korg Kross 2 review zien dat wanneer het goed gedaan wordt, het workstation concept mee genomen kan worden voor onderweg en interessant kan zijn voor een totaal nieuwe generatie van componisten en optreders.

Vergelijk nu prijzen bij:

9.1Expert Score

Voordelen