Casio WK-6600 Review
7.2

€408,00

Beste deal op: bax-shop.nlbax-shop.nl
Casio WK-6600 review
Casio WK-6600 review
€408,00

Ideaal voor muzikanten die vaak onderweg zijn, de zeer mobiele Casio WK-6600 is een digitaal keyboard en divers workstation met 76 toetsen die een aanslaggevoeligheid van twee niveaus heeft en bijna net zo goed als een digitale piano of keyboard als een synthesizer werkt. En met zijn zeer lage prijskaartje is het lastig om de waarde die de WK-6600 biedt te verslaan. In deze Casio WK-6600 review zal ik met jullie delen wat ik fijn en niet fijn vind aan dit keyboard. Hopelijk zal je met de informatie die ik vandaag met je deel een keuze kunnen maken of dit keyboard je geld waard is.

Casio WK-6600 review

Het voordeel van de Casio WK-6600

In mijn ogen is het erg lastig om een mobiel instrument te vinden die zo volgestopt is als de WK-6600 voor een vergelijkbare prijs. Met 700 ingebouwde klanken, 210 begeleidingen en de mogelijkheid om deze laatste aan te passen met de klank en ritme bewerkingsfunctie, heeft dit pianostijl keyboard met 76 toetsen alles wat een middenklasse muziekproducer of speler nodig heeft en onderweg muziekproductie naar een nieuwe hoogte brengt.

Keyboard Casio WK-6600 review

Vergeleken met andere digitale workstations, die niet bekend staan om hun kwalitatieve instrumentklanken, zijn de ingebouwde instrumenten van de Casio WK-6600 uitstekend. Bij de meeste digitale workstations klinken de van tevoren geprogrammeerde instrumentgeluiden nep of onrealistisch of zelfs een beetje hol.

Een voordeel van het kopen van een Casio piano, is dat een hoop van de van tevoren geprogrammeerde instrumentgeluiden van de WK-6600 een erg hoge kwaliteit hebben; vooral de orgels. Dit geldt echter niet voor alle instrumentklanken.

De drums klinken bijvoorbeeld niet realistisch. Ze zijn leeg op het gebied van resonantie en klinken daarom vlak wanneer ze live gespeeld worden of een opname afspelen. Als je graag een goede drum track aan je muziek toe wilt voegen, dan is het waarschijnlijk beter om een van de van tevoren geprogrammeerde begeleidingen te bewerken, zodat deze bij het tempo (en de pitch) van je opname past, in plaats van dat je je eigen drum track opneemt.

Noemenswaardige eigenschappen en functies

De Casio WK-6600 is volgestopt met de volgende soorten effecten: reverb, chorus, auto-pan, tremolo, rotary, phaser, reflection, enhancer, filter, delay, compressor en ring mod.

Casio WK-6600 lcd scherm

Deze effecten zijn vooral handig wanneer je muziek opneemt op het workstation wanneer deze niet verbonden is met een computer. Al deze effecten kan je in bewerkingsprogramma’s voor muziek vinden, maar bij het workstation worden ze live toegepast.

Ik kan niet zeggen of de live toepassing van de effecten anders klinkt dan wanneer je het later toevoegt aan een opname met bewerkingssoftware, maar mijn persoonlijke ervaring is dat de effecten live en bij nabewerking vergelijkbaar zijn.

Spelers die muziek onderweg willen maken zullen de mobiliteit van de WK-6600 erg fijn vinden. Het instrument heeft een totaalgewicht van zo’n 7 kg (zo’n 2 kg lichter dan de WK-7600) en kan op twee manieren aangedreven worden. De eerste is dat je het keyboard verbindt met een 12V DC-adapter, welke je vervolgens in een stopcontact doet. Als je het keyboard echter draadloos met je mee wilt nemen, dan kan je ook zes D-batterijen gebruiken om hem aan te drijven (niet meegeleverd).

Met zijn lichte gewicht en afmetingen van L119 cm x B40 cm x H15 cm is dit Casio keyboard niet alleen makkelijk om te transporten en op te stellen (met de meegeleverde keyboardstandaard), maar hij is ook makkelijk om te gebruiken voor spelers van alle vaardigheidsniveaus. Spelers die al ervaring hebben in muziekproductie zullen echter veel makkelijker hun weg vinden dan personen zonder ervaring.

Goedkoopste Casio WK-6600 Review

Alhoewel het prijskaartje erg budgetvriendelijk is voor de hoeveelheid onboard opties je krijgt, is deze machine niet speciaal gemaakt voor echte beginners. Deze zullen namelijk meerdere uren spenderen aan het simpelweg uitvogelen van de verschillende functies en hoe deze gebruikt moeten worden.

Als beginners echter gedreven zijn en de passie hebben om hun vaardigheden te verbeteren, dan zou de WK-6600 een geweldig workstation zijn om dat op te doen. Toegewijd oefenen door dit instrument te gebruiken en ermee te experimenteren zou een speler na verloop van tijd veel beter maken. Iets dat minder uitdagend is, is waarschijnlijk echter beter voor een echte beginner of eentje die niet op zoek is naar een uitdaging om de complexiteiten van muziekproductie op een digitaal workstation te leren.

Zodra spelers gewend geraakt zijn aan het workstation en begrijpen hoe ze door functies moeten scrollen en deze kunnen selecteren, is het gebruik van de Casio WK-6600 redelijk simpel. Het is makkelijk om van het scherm te lezen en de knoppen zijn logisch ingedeeld en passen perfect bij de afmetingen en beschikbare features van het workstation.

Vergelijk nu prijzen bij:

Laatste Amazon prijsupdate was: 2024/03/18 1:33 pm
× Product prijzen en beschikbaarheid kloppen met betrekking tot de datum/tijd aangegeven en zijn onderhevig aan verandering. De prijs en beschikbaarheid informatie weergegeven op Amazon.com (Amazon.in, Amazon.co.uk, Amazon.de, etc) op het moment van aankoop is geldend voor de aankoop van dit product.

Meester in begeleiding

De Casio WK-6600 heeft 210 van tevoren ingestelde begeleidingen van verschillende genres. Kies een geschikte voor rock, pop, jazz, Latin, Bossa, country, swing en meer, schakel de automatische begeleidingsfunctie in en begin met spelen. Je kan kiezen uit vijf verschillende modi voor begeleiding: Casio chord (akkoord), Fingered (vingerzetting) 1, Fingered 2 (6e uit), Fingered 3 (op bas) en Full range chord (volledig akkoordbereik).

De 210 van tevoren ingestelde begeleidingen kan je volledig aanpassen met het bewerkingsprogramma voor klank en ritme van Casio. Vertraag of versnel het tempo, transponeer de toetsen of speel met de pitch om elke begeleiding aan je voorkeuren aan te passen.

Er zijn ook vijf demoliedjes waar je mee kan spelen om te oefenen of voor het plezier.

De eigenschappen op een rij

• 700 ingebouwde klanken, 10 gebruikersklanken
  • 210 begeleidingen
  • Automatische begeleiding
  • Pianostijl aanslaggevoelig keyboard
  • Ritmebewerking (combineer en pas van tevoren ingestelde begeleidingen aan)
  • Klankbewerking (Attacktijd, releasetijd, reverb)
  • Ingebouwde effecten (DSP, reverb, chorus, auto-pan, tremolo, rotary, phaser, reflection, enhancer, filter, delay, compressor en ring mod)
  • 32-channel mixer (volume, pan, verzenden, reverb en meer)
  • SD-kaartslot (compatibel met SD- of SDHC-geheugenkaarten)
  • 16-track sequencer (tot vijf liedjes)
  • USB voor makkelijke verbinding met MIDI-interface
  • Sustainpedaal aansluitingspoort (pedaal wordt apart verkocht)

Muziekproductie vereenvoudigd

Normaal gesproken lijkt een digitaal keyboard en workstation zoals de Casio WK-6600 met zijn geweldige functies en sequencing mogelijkheden, aan het oppervlak niet op iets dat gericht is op beginners, maar het lage prijskaartje suggereert dat wel. De hoeveelheid functies en mogelijkheden op de WK-6600 maken het een geweldige waarde en een goede investering voor personen die geïnteresseerd zijn in het verbeteren van hun vaardigheden door te experimenteren.

Op het gebied van het maken van tracks, is opnemen nooit zo makkelijk en efficiënt geweest. Met zijn 16-track liedjes sequencer biedt de WK-6600 zeer diverse opnamemogelijkheden. Spelers kunnen tot 16 tracks, 5 liedjes of een totaal van 30.000 noten opnemen. Dat is een hoop muziek.

Stage piano Casio WK-6600 review

Met een makkelijk te lezen backlit lcd-scherm, gegevensinvoer draaiknop, SD-kaartslot voor supersnel uploaden en handige opslag en een USB-poort, maakt de WK-6600 opnemen niet alleen makkelijk, maar maakt het instrument ook basis bewerking en rangschikking mogelijk waar andere workstation een pc of andere uitrusting voor nodig hebben. Dat alleen al zorgt ervoor dat de Casio WK-6600 een stapje voor heeft op vergelijkbaar geprijsde concurrenten.

Zodra spelers hun tracks opgenomen hebben, kunnen ze de trackbestanden converteren naar een standaard MIDI-bestand formaat (SMF) en deze opslaan op een SD- of SDHC-geheugenkaart. De bestanden kunnen teruggehaald en geladen worden op het workstation vanaf de geheugenkaart voor meer bewerking. Dit is handig, omdat op deze manier intern geheugen vrijgemaakt wordt op de WK-6600 en dat grote bestanden er niet voor zorgen dat het instrument trager functioneert door een gebrek aan geheugen.

De Casio WK-6600 is gereed voor MIDI-gebruik, maar er is een externe USB naar MIDI-interface adapter vereist om deze functie te gebruiken. De MIDI-interface zorgt ervoor dat je nog meer mogelijkheden hebt op het gebied van opnemen, mixen, bewerken, produceren en masteren wanneer je het instrument met je computer verbindt. Ik raad zeker aan om een USB/MIDI-adapterkabel aan te schaffen om het maximale uit de functies en connectiviteit van de WK-6600 te halen.

Je hoeft geen driver-cd’s of downloads te gebruiken om te verbinden met een besturingssysteem, waaronder Mac OS, Windows, iOS, Android, wat instellen, configureren en gebruik makkelijk en naadloos maakt.

Bewerkingsopties die beschikbaar zijn op de Casio WK-6600 bestaan uit: kopiëren en verwijderen, gebeurtenis toevoegen, kwantificeren, notenvinder en een step-opname. Alle bewerkingsopties heb je makkelijk toegang toe via het besturingspaneel en kan je configureren op het digitale led-scherm.

Dit lichtgewichte productiemonster kan makkelijk vier setjes en acht banks van opstellingen registreren en opslaan, voor een totaal van 32 mogelijke opstellingen, wat liveoptredens erg eenvoudig maakt.

Meerdere digitale effecten

Goedkope Casio WK-6600 Review

De Casio WK-6600 biedt een grote verscheidenheid aan digitale effecten die je live kan gebruiken tijdens het spelen en tijdens het mixen en bewerken van eerder opgenomen tracks. Met meer dan 100 van tevoren ingestelde DSP-effecten (Digital Signal Processor), 100 DSP-effecten van de gebruiker, 10 verschillende reverb-instellingen, 5 chorus-instellingen en de mogelijkheid om effecten samen te voegen (wah, delay, rotary, phaser, flanger en meer) op een enkele track of klank, geeft de WK-6600 je de mogelijkheid om elk aspect van je muziek aan te passen, van start tot finish.

Spelers kunnen niet alleen hun tracks, liedjes en effecten op de WK-6600 bewerking, maar ze kunnen ook de van tevoren ingestelde ritmes van het workstation aanpassen. De ritmebewerking geeft je de mogelijkheid om elke willekeurige en alle van tevoren geprogrammeerde ritmebegeleidingen op het keyboard te combineren en de attacktijd, releasetijd, reverb en meer aan te passen. Je kan ook specifieke begeleidingen creëren en ze koppelen aan verschillende taken, waaronder fill-in, intro, einde of normaal, waarna je ze vervolgens op kan slaan in het interne geheugen van het keyboard.

Het pitch bend wheel, welke handig geplaatst is aan de linkerkant van het workstation, maakt het mogelijk om pitches van 0 – 24 semiklanken te buigen.

Digitale productie voor onderweg

Een van de gaafste productiefuncties van de Casio WK-6600 is de ingebouwde arpeggiator, welke spelers de mogelijkheid geeft om verschillende phrases of ritmes te koppelen aan een individuele toets op het keyboard. Als je bijvoorbeeld verschillende loops hebt die je toe wilt voegen aan je optreden, dan kan je elke loop aan een keyboardtoets koppelen. Wanneer je de loop wilt gebruiken hoef je alleen maar op de toets te drukken en de loop begint automatisch met een simpele druk op een toets.

De onboard arpeggiator maakt het mogelijk om verschillende arpeggio soorten te selecteren en aan te passen, waaronder gitaarphrases, vingerzetting akkoorden en meer.

Casio WK-6600 Review

De vier hoge output, 2-way stereospeakers en een 6W + 6W versterker leveren een rijk, resonerend geluid. Voor personen die op zoek zijn naar meer krachtige volume- en geluidsopties, heeft de WK-6600 een Line Out poort (L/Mono, R – standaard aansluiting) Mic In (Mono-Standaard) poort en een Audio In mini-aansluiting, zodat je op het gebied van geluid al het noodzakelijke hebt.

Voor meer pianostijl spelen is er een standaard sustainpedaal aansluiting, maar het pedaal wordt niet meegeleverd. Spelers hebben ook de optie om stil te spelen, aangezien de WK-6600 een standaard koptelefoonaansluiting heeft.

Conclusie: moet je de Casio WK-6600 kopen?

Als je op zoek bent naar een echte pianospeelervaring, dan is dit niet het instrument voor jou. Alhoewel hij aanslaggevoelig is, komt de speelervaring totaal niet in de buurt van een piano. De toetsen op de WK-6600 zijn niet gewogen en bieden de speler geen authentieke piano ervaring. Met een totaal van 76 toetsen komt het keyboard ook ongeveer een octaaf te kort van de standaard 88 toetsen van een digitale of akoestische piano.

Op het gebied van instrumentklanken heeft de Casio WK-6600 een ongelofelijke verscheidenheid aan instrumenten waar je uit kan kiezen. Het workstation biedt echter niet een realistisch geluid, pitch en klank. De draagbare digitale piano is een samenvatting van een digitaal keyboard, met meer digitale dan natuurlijk klinkende instrumenten die een erg ‘gesynthetiseerd’ gevoel hebben. Dit is mogelijk iets waar veel personen naar op zoek zijn, maar er zullen ook genoeg zijn die hier niks mee kunnen.

7.2Expert Score
Keyboard zonder pianogevoel

Vergelijk nu prijzen bij: