Native Instruments Komplete Kontrol A-serie review

7.5

€195,00

Beste deal op: bax-shop.nlbax-shop.nl
€195,00

De Native Instruments Komplete Kontrol A-serie kopen?

De MIDI-keyboards uit de S-serie van Native Instruments bieden een uitgebreide controle over de Komplete-serie van virtuele instrumenten en effecten, een ook een steeds groter wordende lijst van instrumenten van derden (u-he, Rob Papen, Arturia) via de open NKS standaard en Komplete Kontrol ‘behuizing’. Alhoewel de S-serie geweldig is, liggen de prijzen een beetje buiten het bereik van veel beginnende producenten.

Om ook gehoor te geven aan die kant van de markt, heeft NI de A-serie ontwikkeld. Een veel goedkoper, ingeperkte, bus-aangedreven USB 2.0 controller-keyboard dat werkt met precies dezelfde Komplete Kontrol software.

In deze Native Instruments Komplete Kontrol A-serie review ontdek je of het bedrijf hiermee de spijker op de kop heeft geslagen of de plank misslaat.

Positieve- en negatieve eigenschappen van de Native Instruments Komplete Kontrol A-serie

Positief:

• Geweldige kwaliteit en klavier
  • Werkt uitstekend met Komplete Kontrol
  • Host integratie
  • Degelijke softwarebundel
  • Goedkope keyboards

Negatief:

• We willen altijd dat NKS-plugins werken zonder Komplete Kontrol
  • De A25 is redelijk zwaar voor een kleine keyboard
  • Behuizingen van mindere kwaliteit

Eerste indruk van Native Instruments Komplete Kontrol A-serie

Verkrijgbaar in 25-, 49- en 61-toetsenversies, leent de A-serie veel van de beste functies van de S-serie, waaronder de 4D Encoder (een joystick/draaiknop/knopcombinatie) voor software-navigatie, acht aanraakgevoelige draaiknoppen voor de bediening van de pluginparameters, stevige pitch en modwielen en de meeste van dezelfde backlit knoppen, zij het iets anders ingedeeld.

Native Instruments Komplete Kontrol A-serie Review

Er ontbreken echter twee belangrijke dingen: de tweekleurige led-schermen (of alfanumerieke leds op de S25) en de unieke per-toets lichtgeleide leds, die de gekleurde toetstoewijzingen van Kontakt weerspiegelen en werken met de Smart Play functies van Komplete Kontrol om de noten van geselecteerde toonladders en akkoorden toe te lichten.

De schermen zijn vervangen door een piepklein OLED-scherm voor alleen tekstuele feedback, maar de lichtgeleiding is er simpelweg niet. Smart Play zelf werkt natuurlijk nog steeds. Ook ontbreken de touchstrip en een van de twee voetpedaalaansluitingen aan de achterkant, wat beide acceptabele beperkingen zijn.

Native Instruments Komplete Kontrol A-serie Review besturingen

Ondanks het feit dat de A-serie volledig van plastic is gemaakt, deelt de hij de superieure bouwkwaliteit van zijn veel duurdere broers en zussen. Van de solide behuizing en de stevige pitch- en modwielen, tot de consistente draaiknopweerstand en mooi verende half-gewogen toetsen. Interessant is dat het klavier is ontworpen door NI zelf in plaats van door Fatar, die de S-serie klavieren voor hen maakt. Het klavier bevindt zich echter aan de top van de andere die we in deze prijsklasse zijn tegengekomen. NI geeft echter aan dat er geen plannen zijn om de S-serie om te schakelen naar hetzelfde klavier, omdat het klavier van Fatar beter is.

Gebruik van de Native Instruments Komplete Kontrol A-serie

Hoewel ze kunnen worden gebruikt als gewone MIDI-keyboards met willekeurige software, is de A-serie absoluut bedoeld om samen te werken met Komplete Kontrol van Native Instruments (inbegrepen) en/of, in mindere mate, Maschine (Elements editie wordt meegeleverd) software. Komplete Kontrol is in wezen een behuizing voor NKS-geactiveerde plugins die op zichzelf of als plugin (VST/AU/AU/AAX) kan worden gebruikt, waardoor communicatie in twee richtingen tussen instrumenten/effecten en het keyboard mogelijk is.

native instruments komplete kontrol a serie review kopen

Het begint allemaal met een druk op de Browse-knop van de A-serie, waarmee de Komplete Kontrol browser op het scherm wordt geopend. Hier zoek je je NKS-instrumenten en hun presets met behulp van de 4D encoder, naar de Type en Mode tags om het geluid te bereiken waar je naar op zoek bent, met de namen van de instrumenten, tags en presets die over het OLED-scherm vliegen terwijl je er doorheen bladert. Door op de encoder te klikken laad je de geselecteerde preset en de plugin van het hostinstrument, klaar om te spelen. Dit kan dan worden gevolgd door zoveel NKS-geactiveerde effectenplugins als je wilt. Alles zoek en laad je op dezelfde manier, met de 4D encoder en Shift-knop om door de keten te bladeren en de samenstellende effecten te omzeilen, te wissen en te ordenen.

native instruments komplete kontrol a serie a61 review kopen

Het beste aan het hele Komplete Kontrol/NKS-concept is echter het automatisch in kaart brengen van de pluginparameters aan de acht knoppen van de A-serie, over een onbeperkt aantal pagina’s waar je toegang toe krijgt via de knoppen. NI Massive bijvoorbeeld, brengt zijn acht Macro’s in kaart op de eerste pagina, EQ en Master besturingen op de tweede, FX op de derde, Oscillatoren op de volgende drie, enz. Bij de S-serie zijn deze toewijzingen altijd zichtbaar in de dubbele schermen, of de alfanumerieke strip onder de draaiknoppen van MK1. Om uit te vinden wat een draaiknop bij de A-serie doet, moet je hem aanraken, wat de naam en waarde van de in kaart gebrachte parameter op het OLED-scherm onthult. Het is duidelijk dat de werkstroom met de dubbele schermen veel sneller en intuïtiever is, maar het scherm uit de A-serie geeft ook de naam van de pagina waarop je je bevindt aan, dus het zal niet lang duren voordat de hoofdtaken op elke pagina van je favoriete instrument in je geheugen blijven hangen.

native instruments komplete kontrol a serie review keyboard kopen

Wat Maschine betreft, biedt de A-serie tijdens deze Native Instruments Komplete Kontrol A-serie review nergens zo veel praktische actie en visualisatie als de S-serie, die profiteert van die grote schermen en is voorzien van diverse Maschine-specifieke knoppen. Je krijgt echter wel noten-invoer (natch), transport, groeps- en geluidsnavigatie binnen de Liedjes en Ideeën-weergaven (en een knop om daartussen te schakelen) en pluginbediening.

Host integratie

Naast de Komplete Kontrol integratie, vervullen de keyboards uit de A-serie (en S-serie) ook een secundaire rol als DAW-controllers. Bekend als ‘host integratie’, de specifieke kenmerken van deze functionaliteit variëren van DAW tot DAW, en vereist in bepaalde gevallen een beetje gedoe op het gebied van initiële installatie (bijvoorbeeld bij Ableton Live). Maar als alles eenmaal draait, werkt het heel goed.

De transportknoppen (afspelen, opnemen, stoppen, loop, etc) werken zoals je zou verwachten, terwijl het indrukken van de Track-knop de 4D Encoder, alle acht parameterknoppen en de Vorige/Volgende knoppen overschakelt van Komplete Kontrol naar DAW-besturing (schakel ze terug met de Plugin-knop). Neem Logic Pro X als voorbeeld: de draaiknoppen bedienen de volumeregelaars en – met de Shift-knop ingedrukt – pan voor acht tracks tegelijk.

De knoppen Vorige/Volgende (met Shift ingedrukt, vreemd genoeg) bedienen de demping en solo voor de geselecteerde track. Terwijl de 4D Encoder fungeert als een besturing voor de playhead wanneer hij gedraaid wordt, en wordt gebruikt om door tracks en regio’s te navigeren wanneer deze omhoog/omlaag en links/rechts worden geklikt.

native instruments komplete kontrol a serie a49 review kopen

Op het moment van schrijven van deze Native Instruments Komplete Kontrol A-serie review werkte de A-Serie host integratie met Logic Pro X en GarageBand, en Ableton Live is snel aan de beurt.

Conclusie van de Native Instruments Komplete Kontrol A-serie

NI heeft voor minder compromissen gekozen dan we hadden verwacht om een Komplete Kontrol keyboard te maken voor bijna een derde tot de helft van de prijs van de S-serie. Ja, het verlies van de schermen is een flinke downgrade, maar het OLED doet het behoorlijk goed.

Native Instruments Komplete Kontrol A-serie

Je krijgt nog steeds dezelfde informatie van de Komplete Kontrol en Maschine GUI’s, dus het eindresultaat is hetzelfde. Inderdaad, men zou kunnen stellen dat lichtgeleiding in feite het grootste verlies is, omdat er geen oplossing voor is.

Maar zelfs met die dingen weggenomen, en het verminderde niveau van Maschine integratie, zijn we nog steeds erg onder de indruk van de waarde die geboden wordt door de A-serie.

Ongelooflijk goed gebouwd en wonderbaarlijk speelbaar, leveren ze de Komplete Kontrol ervaring tegen een werkelijk onweerstaanbare prijs.

Bekijk ook:

7.5 Totale Score
Komplete Kontrol ervaring tegen een zachte prijs

De A-serie biedt veel voor weinig. Voor bijna een derde van de prijs van de S-serie, krijg je een keyboard dat zeker niet teleursteld. Voor iedere beginnende keyboard speler is dit een zeer geschikte aankoop.