yamaha p-121 review piano kopen

€541,00

Beste deal op: oostendorp-muziek.nloostendorp-muziek.nl
Yamaha P-121 review
Yamaha P-121 review
€541,00

Yamaha P-121 Kopen?

Soms wil je gewoon de voordelen van een grote digitale piano in een kleiner formaat. En als je onder die categorie valt, dan is de Yamaha P-121 misschien wel de piano voor jou. Wanneer we het over instrumenten met minder dan 88 toetsen hebben, dan gaat het vaak over keyboards. De Yamaha NP-12 is bijvoorbeeld een keyboard met 61 toetsen. Zijn grote broer, de NP-32, heeft er 76. Maar nu heeft Yamaha de P-121 gemaakt. Een piano die deel uitmaakt van de P-serie piano’s, maar in een kleiner formaat en een beetje goedkoper.

De Yamaha P-121 heeft slechts 73 toetsen en is in essentie een P-125 in de behuizing van een kleinere piano. Verder biedt de P-121 je echter veel van dezelfde voordelen en functies die je in de P-125 zou vinden. In deze Yamaha P-121 review ontdek je of hij je tijd en geld waard is.

Een geweldig klavier

Een ding dat vaak gebeurt als je een keyboard met minder dan 88 toetsen krijgt, is dat de kwaliteit van het klavier hier vaak onder lijdt. Je zult waarschijnlijk het gevoel hebben dat de toetsen een beetje plastic en goedkoop aanvoelen, en ze bieden gewoon niet veel weerstand als je ze naar beneden drukt. Kortom, een klavier met minder dan 88 toetsen kan soms het gevoel hebben dat een echte piano slecht nagebootst wordt. En dat komt natuurlijk door het ontwerp.

Yamaha P-121 Review digitale piano

Daarom is het zo mooi om te zien tijdens deze Yamaha P-121 review, dat de toetsen op de P-121 nog steeds het gevoel van een akoestische piano nabootsen. Dat betekent dat deze toetsen gewogen zijn, net als op de P-125. Voor degenen die nieuw zijn in pianowereld, betekent gewogen toetsen dat de ze zwaarder aanvoelen aan de onderste uiteinden van de piano, en lichter aan de hogere uiteinden van het klavier. Dit is waar alle pianisten naar zoeken, want net als bij een akoestische piano zijn de hamers bijvoorbeeld zwaarder in het onderste lagen, om de grotere snaren te raken.

De Yamaha P-121 wordt ook geleverd met Graded Hammer Standard action. Dit is om eerlijk te zijn een van de goedkopere actions die Yamaha maakt. Andere actions, zoals de Graded Hammer of GH3 of NWX, zijn superieur. Maar vergeet niet dat de Yamaha P-121 een piano is die je voor minder dan €600 kan aanschaffen. Dus voor die prijs is de Graded Hammer Standard action erg fijn.

De P-121 is beschikbaar in zowel satijnzwart als -wit afwerkingen. Voor een extra prijs kun je een standaard en pedaalunit krijgen, als je van plan bent om de piano stationair in je huis te laten staan. De standaard die het beste past is de L1-standaard, terwijl de pedaalunit de LP1 met drie pedalen is. Als je de P-121 echter voortdurend mee moet nemen naar optredens, dan kun je er gerust op zijn dat hij maar 10 kilo weegt. Dat is bijna 2 kg lichter dan de P-125. In eerste instantie denk je mogelijk dat twee kilo niet zo’n groot verschil is. Maar probeer dat gewicht eens in je portemonnee of rugzak te stoppen en loop daar de hele dag mee rond. We kunnen je tijdens deze Yamaha P-121 review garanderen dat je naar verloop van tijd dit verschil zeker zult merken.

Geweldige geluids- en opname-opties

yamaha p-121 review piano kopen

De P-121 heeft twee ingebouwde luidsprekers met 7 watt versterkers. Ja, dat is niet het sterkste geluid ter wereld, maar voor de prijsklasse is het zeker voldoende. Je krijgt ook 4-lagige vleugelsamples op de P-121. Bovendien kun je genieten van 20 ritmes, zoals pop, latin en rock. Er zijn in totaal 21 demoliedjes, evenals 50 pianoliedjes. Je krijgt ook klassieke nummers uit de jaren 60 tot en met 80.

Als je een beginner bent of gewoon een pianist die voor zijn plezier speelt, dan kun je gerust zijn dat je een mooie 24 klanken krijgt. Zo kun je spelen met Fender Rhodes en Wurlitzer pianoklanken. Bovendien krijg je een jazzorgelgeluid, orkestsnaren, koorklanken en nog veel meer.

Zoals veel piano’s tegenwoordig wordt de P-121 geleverd met een 2-track recorder, zodat je je muzikale meesterwerken kan opnemen en delen met je vrienden en familie.

Belangrijkste functie

Een leuke eigenschap van de P-121 die we toe willen lichten tijdens deze Yamaha P-121 review, zijn de ritmepatronen. Deze piano is voorzien van on-board drum en bas tracks. Deze zullen blijven spelen en je harmonie volgen. Dus als je speelt, zal een basgitaar onder je muziek spelen. Dit is geweldig om te oefenen of gewoon met de piano te spelen. Maar het is vooral handig als je het gevoel wilt krijgen hoe het zou zijn om in een band te spelen, zelfs als je alleen in je kamer zit te spelen. Dus dat is een zeer leuke functie die zowel leuk als behulpzaam is om te groeien in je vaardigheden.

Split, layer en duo functionaliteit

digitale piano yamaha p-121 review

Een digitale piano is zo’n fantastisch instrument als je hem vergelijkt met zijn akoestische neef. Hij kan technologie zo gebruiken dat je beter leert hoe je piano moet spelen of je helpen om je vaardigheden te verbeteren. Alhoewel een akoestische piano zeker zijn voordelen heeft, is zijn belangrijkste nadeel (afgezien van de afmetingen, het gewicht en de noodzaak om te stemmen), dat zijn creativiteit wordt beperkt door het feit dat het een traditioneel instrument is.

Ondanks dat de Yamaha P-121 slechts 73 toetsen heeft, biedt hij een hoop gave functies. Een functie is de split modus, die je mogelijk al tegengekomen bent bij andere digitale piano’s. Zo niet, dan kunnen we je vertellen dat deze modus precies doet wat de naam aangeeft. Hij splitst het klavier in essentie in tweeën, zodat de linkerhand een geluid kan spelen en de rechterhand een ander. Dit kan erg handig zijn als je bijvoorbeeld met de linkerhand de bas wilt spelen en met de rechterhand snaar-, piano- of orgelgeluiden wilt aansturen.

Daarnaast kun je met de P-121 twee klanken aan elkaar koppelen. Zo kan je bijvoorbeeld een vleugelpianoklank nemen en deze met een orkestklank samenvoegen, als het je doel is om emotioneel opzwellende muziek te krijgen die perfect zou zijn voor een romantische of sentimentele scène in een speelfilm.

Yamaha P-121 Review pedalen en standaard

De Yamaha P-121 wordt ook geleverd met een Duo modus. In deze modus kun je het klavier splitsen en twee middelste C’s hebben. Dit is bijvoorbeeld erg nuttig wanneer jij of iemand die je kent wat extra hulp nodig heeft op de piano om de vaardigheden te verbeteren. Met deze Duo modus kun je een leerling aan de linkerzijde hebben en de leraar aan de rechterzijde. Nu heb je in essentie twee mensen die op dezelfde toetsen spelen, maar in verschillende registers.

Maar daar houdt het echter nog niet op tijdens deze Yamaha P-121 review. Want als je de eerder genoemde LP1-pedaalunit oppakt, zal het linker pedaal (bij gebruik van de Duo modus) dienen als sustainpedaal voor de linkerkant en het uiterst rechtse pedaal als sustainpedaal voor de rechterkant. Dit is wederom precies wat je wilt van de technologie. Om op een unieke manier en in je eigen tempo te leren.

Connectiviteit

Nu wordt het tijd om de connectiviteitsopties van de P-121 bespreken in deze Yamaha P-121 review. Je krijgt aardig wat opties achterin de piano, wat natuurlijk heel mooi is.

Ten eerste krijg je een hoofdingang voor het inpluggen van je piano. Daarnaast zijn er de linker en rechter audiopoorten, wat 1/4-inch aansluitingen zijn. Vervolgens is er de poort voor de drie pedalen unit. Hier sluit je de LP1 aan, als je ervoor kiest om hem apart aan te schaffen. Daarna vind je de sustainpedaalpoort. En tot slot is er de USB naar HOST poort, waarmee je je Yamaha P-121 kan aansluiten op een computer of zelfs een iPad (waarover we het hierna zullen hebben in deze Yamaha P-121 review).

Smart Pianist app

De Yamaha P-121 kan ook heel goed werken met Smart Pianist app van Yamaha. Deze app is fantastisch, omdat je in essentie alle functies die in de piano zijn ingebouwd direct op het scherm van je iPhone of iPad kan bedienen. Dat betekent dat het mogelijk is om je telefoon of tablet aan te sluiten en de klanken van de P-121 te bedienen, tracks op te nemen en zelfs enkele van je favoriete nummers af te spelen en de akkoorden op het scherm in realtime laten weergeven. Zodoende kun je meespelen met je favoriete melodie terwijl de akkoorden op je apparaat verschijnen. Deze laatste functie wordt Chord Chart genoemd. En hoewel het niet voor elk liedje op je apparaat werkt, kun je op de officiële website kijken welke liedjes zeer waarschijnlijk wel werken.

Yamaha P-121 Review connectiviteit

Aangezien we het in het vorige gedeelte van deze Yamaha P-121 review over connectiviteit hadden, willen we snel vertellen hoe je deze app kan laten werken met je piano. Uiteraard moet je naar de Apple Store gaan om de app te downloaden. Maar het andere wat je moet doen is je Apple camera-aansluitkit aanschaffen en deze met een standaard USB-kabel verbinden aan de achterkant van je P-121.

Sommige personen vragen zich misschien af waarom dit alles niet draadloos kan werken of gewoon via bluetooth. En wij denken dat dit komt door de vertraging die dit mogelijk veroorzaakt, waardoor je ritme verpest wordt en het hele nut van de app teniet gedaan wordt.

Yamaha P-121 vs P-125

Zoals meestal gewoonlijk is in onze reviews, wordt het in deze Yamaha P-121 review nu tijd om hem te vergelijken met een andere piano. In dit geval vergelijken we hem met zijn voorganger en beginnen met de belangrijkste verschillen.

yamaha p-121 digitale piano review kopen
Yamaha P-121 Review digitale piano

Vaak is de klank of toongeneratie beter of slechter in het ene of het andere instrument. Of misschien is de polyfonie toegenomen, zijn er meer liedjes of minder klanken. De realiteit is echter dat er geen verschillen op dit gebied zijn tussen de twee modellen. De Yamaha P-121 is een kleinere, lichtere versie van de Yamaha P-125. Je krijgt dezelfde toongeneratie (Pure CF), dezelfde polyfonie (192) en dezelfde hoeveelheid klanken (24).

De enige verschillen zijn als volgt:

• Verschil van ongeveer €50 in prijs, waarbij de P-125 de duurdere is
  • De P-125 is bijna 2 kg zwaarder dan de P-121
  • 88 toetsen bij de P-125 en 73 bij de P-121

Als je dus iemand bent die een lichtere piano nodig heeft, het niet erg vindt om op minder toetsen te spelen en een paar euro wil besparen (en daarvoor misschien een accessoire aan wil schaffen), dan is de P-121 een goede keuze.

Conclusie van de Yamaha P-121

De Yamaha P-121 is een geweldige digitale piano. Hij biedt iets meer dan instapkeyboards, zoals de Yamaha NP-12 en NP-32. Daarnaast krijg je alles van de P-125, maar dat voor een iets lagere prijs en een lichter gewicht.

Normaal gesproken zouden we altijd kiezen voor een piano met 88 gewogen toetsen. Als je echter veel naar verschillende optredens moet reizen en daarom een lichter instrument wilt hebben, dan is de P-121 een geweldige optie. Of misschien wil je nu simpelweg wat geld besparen, zodat je later een meer kwalitatieve digitale piano met 88 toetsen kan kopen. De kans is groot dat je erg tevreden zal zijn met de P-121.

Specificaties

• Aantal toetsen: 73
  • Type klavier: hammer action