Yamaha Genos Review

€4.425,00

Beste deal op: bax-shop.nlbax-shop.nl
Yamaha Genos review
Yamaha Genos review
€4.425,00

De Yamaha Genos kopen?

Het uitbrengen van een nieuw vlaggenschip keyboard van Yamaha, het Genos digitale workstation, is groot nieuws voor songwriters en artiesten. Dat komt omdat het bedrijf het instrument vanaf het begin heeft ontworpen om een verbeterd en verfijnd arrangerkeyboard te creëren dat een waardige opvolger van de Tyros 5 is. Of ze dit gelukt is, zal je ontdekken in deze Yamaha Genos review.

De kernklant voor arrangerkeyboards is een muzikant die optreedt in een typische eenmansbandsituatie en een instrument nodig heeft dat de meeste delen kan spelen, terwijl de zang van de muzikant wordt ondersteund met onboard effecten, vocale harmonie en songteksten weergave, en die zowel MIDI en/of audio liedjes afspelen biedt. De muzikanten voor wie de arrangerkeyboards zijn ontworpen, zijn meer bezig met het spelen van hun liedjes en het opzetten van een goede show dan met het diep in geluidsbewerking en andere complexe functies duiken.

Met dat in gedachten begrijpen we waarom Yamaha de Genos opnieuw heeft geclassificeerd als een digitaal workstation (de Tyros werd een arrangerkeyboard genoemd). Het bedrijf wil dat je er zonder vooroordelen naar kijkt. En het zou jammer zijn als je dat wel doet, want de Genos biedt verbluffende geluiden, goed gemaakte muziekstijlen en een scala aan geavanceerde technologieën die passen bij een hoogwaardig professioneel instrument.

Positieve- en negatieve eigenschappen van de Yamaha Genos

Positief
  • Haarscherpe geluidskwaliteit
  • Uitstekende geluiden en stijlen
  • Overvloed aan effecten
  • Voldoende geheugen voor samples, geluidsuitbreidingen en stijlen
Negatief
  • Duur
  • Beperkte geluidsbewerking
  • Sommige handelingen zijn verwarrend

Design

De Genos ziet er strak uit tijdens deze Yamaha Genos review met zijn 9-inch kleuren touchscreen. En de knoppen, draaiknoppen en schuifregelaars zijn netjes verdeeld en minder druk dan bij zijn voorganger, de Tyros 5. De Genos is altijd klaar om geluiden te spelen, begeleiding te bieden, phrases en oneshots van de vier pads te activeren, twee nummers te spelen (MIDI of audio gebaseerd, met bijbehorende songtekst weergave) en je zang te verbeteren met effecten en auto-harmonie. Al deze activiteiten worden duidelijk weergegeven op het display en door het aanraken van het aangegeven veld geeft je toegang tot een nieuw geluid, bestand of iets anders dat je nodig hebt. Bovendien biedt de gebruikersinterface toegang tot bedieningselementen en instellingen op een zeer flexibele manier.

Yamaha Genos Review voorpaneel

Aan de linkerkant zijn negen relatief lange schuifregelaars en zes draaiknoppen met een duidelijke middenpositie. De knoppen hebben drie sets toewijsbare parameters en de schuifregelaars twee sets, allemaal met een eigen display. Aan de onderkant van het Home-scherm vind je zes door de gebruiker toewijsbare tabbladen die elke gewenste pagina kunnen oproepen, waardoor je minder in het menu hoeft te duiken.

Rechts van het scherm vind je zes Gateway-knoppen die je toegang geven tot wat je zou kunnen beschouwen als de modi van de Genos. Home, zoals je zou verwachten, brengt je terug naar het hoofdscherm, terwijl Style zich net zo gedraagt als wanneer je de stijlnaam op het scherm aanraakt. De Voice-knop geeft een compleet overzicht van de geluidsinstellingen, zoals volume, pan, octaaf, EQ, effect toevoegen en chorus en reverb. De ‘Song Gateway’ biedt meer parameters dan via de knop op het homescherm. De Playlist-knop is voor je opnamen en liedjes in een lijst te zetten, om de toegang tijdens optredens te vergemakkelijken.

Onder de Gateway-knoppen bevinden zich zes toewijsbare knoppen die je kan gebruiken om een willekeurige menupagina of functie naar voren te brengen, of ze kunnen fungeren als elke willekeurige knop op het voorpaneel voor het bedienen van mixfuncties, begeleidingsbesturingen en meer. Dit lijkt overtolligheid te creëren, maar het geeft je eigenlijk een prachtig ‘afgevlakte’ voorpaneel interface voor een dergelijk product rijk aan functies. Pluspunten voor het ontwerpteam van Yamaha tijdens deze Yamaha Genos review.

yamaha genos review keyboard workstation

De Genos is uitgerust met een 76 toetsen FSX orgeltouch klavier met aftertouch. Het voelt geweldig aan: scherp, met precies de juiste balans van initiële weerstand en terugduwen. Pitch bend en modulatie zijn beschikbaar via een enkele joystick, die een tweede richting voor modulatie toevoegt, en een modulatie holdknop voor het vergrendelen van de waarde. De expressieve bediening is ook uitgebreid met drie articulatieschakelaars (voor geluidsregeling), een toewijzingsknop (ook wel aangeduid als een rotary speaker snelheidsregelaar), aparte octaaf- en transpositiebedieningselementen en drie toewijsbare pedaalingangen (twee schakelaars en een ‘sweep’).

Naast deze pedaalaansluitingen bevat het achterpaneel de belangrijkste stereo-uitgangen, vier extra analoge uitgangen en twee audio-ingangen, allemaal 1/4-inch aansluitingen. De microfoonaansluiting is een XLR/1/4-inch combo-aansluiting met schakelbare +48V fantoomvoeding. Je vindt er ook twee sets MIDI I/O, twee USB-poorten en een coaxiale (S/PDIF) digitale uitgang. Opmerkelijk genoeg is de Genos iets kleiner en met 13 kg is hij 3 kg lichter dan de Tyros 5.

Geluidskwaliteit van de Yamaha Genos

De Genos is volgestopt met meer dan 1.650 geluiden en 58 drum/SFX kits. De polyfonie van het instrument is een respectabele 128 noten af fabriek, en je kan nog eens 128 noten gebruiken voor Yamaha uitbreidingen en je eigen samples.

keyboard workstation yamaha genos review kopen

Echter, in overeenstemming met het ontwerpconcept, zijn de geluiden van de Genos niet diep bewerkbaar. Basis filter cutoff/resonantie en amp-envelop offset besturingen zijn beschikbaar, samen met modulatie (verhogen/verlagen) en aftertouch instellingen. Maar er zijn geen extra aanpassingsmogelijkheden beschikbaar en slechts beperkte bewerkingsmogelijkheden via de computersoftware die Yamaha biedt (de meest basistypes van geluid kunnen daar bewerkt worden). Maar omdat alles uit de Tyros 5 beschikbaar is in de Genos, zullen we ons bij dit deel van deze Yamaha Genos review concentreren op wat nieuw is.

Zo zijn er bijvoorbeeld twee nieuwe piano’s; de hoogwaardige CFX concertvleugel en de C7-vleugel van Yamaha, al tientallen jaren favoriet in de studio. Ze lijken beide 4-way stereo te zijn, met demperresonantie beschikbaar als effect. De presets zijn mooi, en we waren in staat om een reeks andere klanken vorm te geven door gebruik te maken van de 2-band EQ, de filter cutoff aan te passen en gebruik te maken van de overvloed aan interne effecten.

De elektrische piano’s lijken bijgewerkte versies van de Tyros te zijn en bevatten nu de geluiden die dimensie en realisme toevoegen aan elektromechanische modellen. Voor de Rhodes en Wurlies beweeg je de joystick naar voren en je vervaagt de structuur van het geluid om deze klanken nog meer te benadrukken. Niet dat je dat hoeft te doen. We hadden graag een manier gezien om ze af en toe iets minder sterk te maken. Er is maar één smaak van Rhodes, terwijl de reeks DX-varianten zijn uitgebreid, net als de Wurly, Clav en CP-80. Allemaal zijn ze echt aangenaam om te spelen. Wil je meer? Je zult in staat zijn om uitbreidingspakketten in de nabije toekomst te kopen (en omdat de pakketten voor de Tyros uitstekend waren, kijken we hier erg naar uit).

yamaha genos review keyboard workstation kopen
keyboard workstation yamaha genos review

Met de orgels van de Genos heeft Yamaha een klacht van de Tyros opgelost. De gesamplede orgelklank had veel laagfrequente ruis en gerommel van de Leslie, wat in de weg zat op het gebied van frequentie. In de Genos is dit opgeruimd. De Organ Flutes engine is behouden gebleven en klinkt zeer respectabel tijdens deze Yamaha Genos review, vooral voor een klavier dat niet probeert een echt ‘clonewheel’ te zijn. Natuurlijk werken de negen schuifregelaars als drawbars wanneer een van deze geluiden naar voren wordt gehaald. Het geluid is echter zo geconstrueerd dat er geen geleidelijke opwaartse of neerwaartse helling van de ene Leslie-snelheid naar de andere plaatsvindt.

De reeds uitstekende snaargeluiden hebben nu een tweede sessie keuze genaamd KinoStrings en deze zijn prachtig. Ze zijn gesampled met de juiste panning/plaatsing van de spelers en zijn iets agressiever en dikker dan (wat nu wordt aangeduid als) de Seattle Strings.

De Genos voegt ook een paar nieuwe koperblazers, houtblazers en gitaarinstrumenten toe. En alle akoestische geluiden maken veel gebruik van de articulatiebesturingen om natuurlijke optreedtechnieken te produceren. Er zijn tal van nieuwe synthesizergeluiden opgenomen, die ouderwetse tot moderne elektronische genres omvatten.

Dat brengt ons bij de laatste categorie van geluiden tijdens deze Yamaha Genos review, de nieuwe Revo Drums, die gebruik maken van ‘roundrobin’ sample opdrachten om meer realisme aan je grooves toe te voegen. De verschillende kits en stukken zijn uniform uitstekend.

In feite is de algehele klank van de Genos superieur. Met de nieuwe D-tot-A converter schakelingen van Yamaha krijg je een geluidskwaliteit waar zelfs echte audioliefhebbers tevreden mee zullen zijn.

Een overvloed aan effecten

Yamaha Genos Review workstation

De Genos slaat ook nieuwe wegen in op het gebied van verwerkingskracht van effecten in een keyboard. Naast de globale Master Reverb en Chorus, die door alle onderdelen worden gedeeld, en een compressor en 8-band EQ die met de uiteindelijke uitgangen is verbonden, biedt het instrument maar liefst 28 blokken voor het toevoegen van effecten. Conceptueel zijn deze bedoeld om één effect te bieden voor elk deel dat de Genos kan spelen (rechterhand delen, begeleidingsdelen, beide individuele tracks in een nummer, de microfoon invoer, enzovoort). Maar niets weerhoudt je ervan om meerdere effecten te combineren op elk willekeurig deel.

Hoewel geen van de fabrieksgeluiden hier gebruik van maakt, beleefden we veel plezier bij het creëren van rijkere geluiden in elke geluidscategorie tijdens deze Yamaha Genos review. En we hadden nog steeds genoeg DSP over om hetzelfde te doen voor onze begeleidingsdelen. Hoe goed de standaard geluiden ook zijn, springen ze naar een ander niveau met dit soort productiezorg, omdat de effectenbibliotheek uitstekend is. Het enige probleem is dat je een geluid die meerdere invoegingseffecten gebruikt niet op kan slaan als een gebruikersgeluid. Je moet hem naar een Registratie schrijven. En er zijn enkele lastige handelingen nodig om de effectenparameters te bewerken. Maar het is allemaal te leren en de moeite waard.

Gespleten persoonlijkheid

De Genos heeft vier geluiden klaar om op elk moment te spelen. Drie geluiden zijn aangeduid als rechterhand en de laatste is voor het lagere uiteinde van het klavier of de linkerhand. De knoppen op het voorpaneel maken het eenvoudig om van geluid te wisselen en om gelaagde en gesplitste opstellingen te maken. Je kan ook het splitsingspunt voor het onderste geluid en de bovenste drie geluiden definiëren.

keyboard workstation kopen yamaha genos review

In een unieke implementatie negeert het selecteren van een van de drie geluiden uit de rechterhand het splitpunt en geeft je het volledige bereik. Wanneer je het Right 3 geluid in combinatie met een ander gebruikt, dan wordt de splitsing actief, zodat je het voordeel van volledig bereik en zone spelen op een interactieve manier krijgt. Je kan zelfs een apart bereik definiëren voor het activeren van de begeleiding (of instellen op de laagste E als je het niet nodig hebt), wat betekent dat je drie zones kan instellen voor je live spel, waarbij de middelste zone een laag kan zijn. Vier van deze instellingen voor meerdere geluiden zijn beschikbaar en kunnen worden opgeslagen/opgeroepen als een One Touch-instelling. Als je er meer nodig hebt, kun je ze van het scherm oproepen of door gebruik te maken van een registratiegeheugen met de tien aangewezen knoppen op het voorpaneel.

Live performers gebruiken vaak een zone om een synthetisch geluidseffect of een gesampled deel te activeren. De Genos heeft vier Multi Pad-knoppen die gebruikt kunnen worden om MIDI- of audiophrases of one shots af te spelen. Phrases kunnen één keer worden of in een loop worden afgespeeld. Je kan andere sets van deze phrases oproepen zoals beschreven voor de One Touch-instellingen.

De arpeggiator heeft een mooie bibliotheek van patronen, van verschillende op en neer groeperingen tot synth phrases en patronen, chord comping, gitaartokkelen en filter en gate effecten. Timing resolutie en note-gate besturing is beschikbaar via de Live Control draaiknoppen.

Deelnemen aan de band

Tot nu toe hebben we de ‘gewone’ keyboard aspecten van de Genos behandeld tijdens deze Yamaha Genos review, als een knipoog naar spelers die hem willen vergelijken met een ‘standaard’ performance synthesizer. Maar de Genos is een arranger en een krachtige. Hij levert 550 stijlen, die zowat elk genre dekken dat je zou willen, en ze zijn uniform uitstekend, authentiek en smaakvol geprogrammeerd. Meestal benadert het het geluid van het spelen tot vooraf opgenomen achtergrondtracks, met de flexibiliteit van het hebben van volledige controle over je opstelling. En met de beschikbaarheid van drie intro’s, vier variaties met bijbehorende vullingen, een pauze en drie eindes, geeft de Genos je veel variatie.

Bovendien maken de schuifregelaars en draaiknoppen het gemakkelijk om de band in realtime te mixen en kun je eenvoudig onderdelen dempen als dat nodig is. Je kan de meegeleverde stijlen bewerken en we zijn grote fans van de Assembly-modus, waarmee je phrases uit verschillende stijldelen kan invoegen om een nieuwe hybride te creëren. We houden ook van de Groove, Dynamics en Velocity bewerkingsbesturingen, waarmee je het gevoel en de dynamiek van een onderdeel op muzikale manieren vorm kan geven.

Songwriter partner

De Genos bevat een 16-track MIDI-sequencer die, naast je rechterhand en Multi-Pads, ook de door de begeleidingsengine gegenereerde delen kan opnemen en bewerken. Dit kan in een single pass of een deel per keer worden gedaan. We genieten tijdens deze Yamaha Genos review van de mogelijkheid om verschillende akkoord-ideeën uit te proberen met een groove of achtergrondband. Door stap voor stap je akkoorden in te voeren, laat de Genos je een idee uitproberen, teruggaan en een bepaald akkoordtype of stemvoering veranderen, of akkoorden toevoegen of verwijderen, en elke keer zal de ‘band’ je nieuwe idee spelen.

Zodra je de vorm van je nummer geperfectioneerd hebt, kun je meer realtime delen toevoegen. Als je zingt of een ander instrument bespeelt, kun je dit MIDI Song weerkaatsen naar een stereo-audiotrack, en dan een andere audioprestatie overschaduwen, waarbij je je microfoon of instrument indien gewenst door effecten wordt gerouteerd. Voila, zo makkelijk is het om een demo te maken.

Noemenswaardig tijdens deze Yamaha Genos review is de mogelijkheid om een aantal coole iDevice apps te integreren met de Genos. Bijvoorbeeld, de Chord Tracker app van Yamaha analyseert de akkoorden van een audiobestand of liedje om een basisakkoorddiagram te maken. Kies ‘Send To Instrument’ en het zal een sequentiebestand downloaden naar de Genos via wifi die de begeleidingsengine zal aansturen en het liedje zal spelen, in elke stijl die je maar wilt. Wat een geweldige tijd om muzikant te zijn.

Accessoires voor de Genos

yamaha genos review workstation

Yamaha biedt een volledige set accessoires voor de Genos. De GNS-MS01, speciaal ontworpen voor het instrument, is een 2.1 geluidssysteem met een paar satellietluidsprekers (3-inch woofer, 0,8-inch tweeter van 20W elk) en een subwoofer (6,5-inch luidspreker, 40W).

De L7-B standaard biedt voldoende ruimte voor benen en pedalen en heeft schuimvulling aan de bovenkant om te voorkomen dat het instrument wegglijdt. Andere opties zijn de UD-BT01 draadloze bluetooth USB naar host MIDI-adapter en MD-BT01 draadloze bluetooth MIDI-interface.

Conclusie van de Yamaha Genos

Alles bij elkaar genomen klinkt de Genos verbazingwekkend en biedt hij talloze mogelijkheden, ondersteund door een netwerk van extra geluiden, samples en liedjes. Hij heeft ook een premium prijs.

De Genos wordt echter verkocht voor dezelfde prijs als de Tyros 5, maar bevat veel meer samples en geluiden, een groot kleuren touchscreen en verbeterde realtime besturingen met hun eigen specifieke display. Je krijgt ook 1,8 GB flashgeheugen voor het laden van nieuwe uitbreidingen of gebruikerssamples, wat een extra kostenpost was voor de Tyros. Wanneer je het zo bekijkt biedt de Genos een veel betere waarde.

We houden van de geluiden, de stijlen en de presentatie van de Genos, maar we laten het aan jou over om te beslissen of je het het kan betalen. Op muzikaal- en geluidsgebied weten we in ieder geval dat je er geen spijt van zult krijgen.

8.5 Totale Score
Klinkt verbazingwekkend!

Alles bij elkaar genomen klinkt de Genos verbazingwekkend en biedt hij talloze mogelijkheden, ondersteund door een netwerk van extra geluiden, samples en liedjes. Hij heeft ook een premium prijs, wat hem voor dfe meeste gebruikers niet geschikt maakt. Op muzikaal- en geluidsgebied weten we in ieder geval dat je er geen spijt van zult krijgen.