Yamaha CLP-635 review piano
9

€1.890,00

Beste deal op: oostendorp-muziek.nloostendorp-muziek.nl
Yamaha CLP-635 review
Yamaha CLP-635 review
€1.890,00

De Yamaha Clavinova-serie is een van de langst blijvende, duurzame en herkenbare merken in de digitale piano wereld. Stap binnen in de muziekafdeling van een muziekschool en de kans is groot dat je er een hoop tegenkomt. Ze kunnen echt tegen zwaar gebruik, ze hebben kwalitatieve instrumentele samples die de pianogeluiden aandrijven en ze hebben vaak een hoop ‘leuke’ features die de niet-pianospeler inspireren met aspiratie en interesse om met pianolessen te beginnen. Nu we dat gezegd hebben, is dit vergeleken met de verbeteringen die andere fabrikanten doorgevoerd hebben een solide deelnemer, maar misschien niet eentje waar je direct een hoop geld voor neer wilt leggen. Laten we het eens bekijken in deze Yamaha CLP-635 review.

Voor de prijs (vanaf €1.780 tijdens deze Yamaha CLP-635 review om precies te zijn) krijg je:

• De gepatenteerde GH3X keyboard action van Yamaha, welke zorgt voor een zwaarder gevoel op de lagere noten en een lichter gevoel op de hogere;
  • Samples van twee wereldklasse vleugelpiano’s;
  • Een makkelijk te gebruiken gebruikersinterface;
  • Uitstekende luidsprekers die een prachtig geluid leveren;
  • Een stevig instrument die het jarenlang vol zal houden.

Yamaha CLP-635 review:

Spelen en gevoel

De CLP-635 heeft synthetische ebbenhouten en ivoren toetsen. Dit is in essentie een hars met een ietwat matte afwerking dat niet noodzakelijk het gewicht van een houten toets heeft, maar wel een bevredigend gevoel op de huid heeft. Er is niks van het gepolijste ivoren gevoel van de traditionele piano, maar het gevoel voor de vingers is aangenaam. Het gewicht van de toetsen is redelijk. Ze voelen goed aan, maar de directheid en reactie die je bijvoorbeeld bij de Roland LX-serie krijgt ontbreekt.

Yamaha CLP-635

Het gevoel op de toetsen is echter goed; er is een redelijke pianistische beweging naar beneden en een fijne landing onder de vingers, wat dit instrument echt fijn om mee te spelen maakt. Maar de action wanneer je de toetsen loslaat is een beetje teleurstellend. Dit voelt een beetje te springerig en enthousiast om terug te gaan naar de neutrale positie en vermindert het pianistische gevoel een beetje.

Verrassend, is dat de CLP-545 een veel beter gevoel tijdens het spelen heeft. De toetsen zijn van hout en ze lijken bijna precies zo gewogen als een vleugelpiano. De omschakeling naar solide synthetisch ivoor is voor ons een groot minpunt van dit nieuwe instrument.

De Clavinova 600-serie maakt gebruik van de GH3X technologie van Yamaha (Graded Hammer 3X). De toetsarmen zijn langer op een vleugelpiano aan het onderste uiteinde van het instrument (de lage noten spelen) dan aan het hoge uiteinde van het instrument (de hoge noten spelen). De Graded Hammer action bootst dit na. Hou hoger je gaat in de 600-serie, hoe meer de technologie verbetert, met een correct gewicht en toetslengtes die dichter in de buurt komen van een vleugelpiano met de 685, maar het gevoel van de 635 voelt een beetje kunstmatig aan.

De 635 is echter veel meer dan een instappiano en is zeker acceptabel als een instrument. Een van onze collega’s had een Clavinova toen hij een tiener was en hij er heeft duizenden erg blije uren mee doorgebracht. Maar als je voor een echte pianistische ervaring gaat, dan raden we het volgende model in de serie aan – de 645.

piano Yamaha CLP-635 toetsen

De CLP-645 heeft houten toetsen en hoe hoger je in de serie gaat, hoe meer aandacht er besteed wordt aan het pianistische detail. De prijs stijgt echter ook significant wanneer je steeds hoger in de serie komt. De 635 heeft een indrukwekkend gevoel en we zouden zonder problemen uren met dit instrument spelen. Voor de prijs is dit een briljant instrument die gericht is op de thuisspeler die van plan is een hoop uren achter het keyboard door te brengen, maar hij is niet perfect ondanks het redelijk hoge prijskaartje.

Er zijn drie voetpedalen welke een indrukwekkende functionaliteit bieden. Ze voeren de traditionele rollen uit – zacht, sostenuto en damper/sustain, maar kunnen ook aangepast worden om de pitch bend en de rotarysnelheid van de orgelgeluiden aan te sturen en kunnen gebruikt worden om opnames af te spelen of te pauzeren.

Piano Room

De ‘Piano room’ maakt het mogelijk om instellingen aan te passen, zoals positie van de deksel (een emulatie van het geluid dat geproduceerd wordt door een vleugelpiano met de deksel open is veel helderder dan met de deksel gesloten bijvoorbeeld) tot aanpassingen op basis van de speelsterkte. Dus wat de key-action bouwkwaliteit teleurstelt, wordt goed gemaakt door de softwaremogelijkheden.

Het geluid van de Yamaha CLP-635

Goedkope Yamaha CLP-635

Yamaha heeft samples genomen van twee concertvleugels – de Yamaha CFX (de eerste akoestische concertvleugelpiano van Yamaha) en de Imperial van Bösendorfer. Beide zijn erg kwalitatieve vleugelpiano’s die bekend zijn om hun rijke klank. De VRM-technologie van Yamaha (Virtual Resonance Modelling) geeft je geweldige bewerkingsmogelijkheden, zodat je het geluid precies kan krijgen zoals je wilt.

De meeste aspecten van het speelgevoel kunnen aangepast worden – van de gevoeligheid en resonantie van het demperpedaal tot de gevoeligheid van de toetsen – als je bijvoorbeeld een lichte vinger speler bent, dan kan je meer reactie van het instrument krijgen. We weten niet helemaal zeker waarom je dit zou willen, omdat je uiteindelijk de authentieke pianistische kwaliteit opoffert met een functie zoals deze, maar voor personen die zwaar spelen kunnen we het voordeel zien van het verlagen van de gevoeligheid.

Een voornamelijk indrukwekkende functie die helpt om je de indruk te geven dat je met een echte piano speelt, is de Binaural Sampling functie. Wanneer je de lagere noten speelt komt het geluid uit de linkerkant van de luidsprekers en vice versa voor de hogere noten, wat vergelijkbaar is met hoe een echte piano klinkt. Het effect is voornamelijk effectief wanneer je een koptelefoon gebruikt, wat je helpt om je te laten omhullen door het geluid voor een meer inlevende ervaring.

Wanneer je het instrument aandoet staat het geluid standaard op de CFX Grand, maar het is makkelijk om over te schakelen naar de Bösendorfer door gebruik te maken van de rechtstreekse knoppen op het besturingspaneel. De CFX heeft een erg soepel en afgerond geluid. Het is aangenaam voor de oren en expressief. Er is echter iets elektronisch aan de zachte rand – het voelt een beetje verwerkt aan.

Yamaha CLP-635 review

De Bösendorfer heeft in vergelijking een veel donkerdere klank. We weten niet precies waarom, maar hij lijkt een beter reagerende reactie te hebben, waarbij dynamisch spelen uitgedrukt wordt met gevoeligheid. De Bösendorfer heeft een veel duidelijker, realistischer pianogeluid met een echte gedurfdheid, wat dit een prachtig geluid maakt voor zowel gevoelige klassieke muziek en meer swingende jazz en soul liedjes.

De elektronische pianogeluiden zijn geweldig, welke uiteenlopen van de klassieke vibrato met een vibe die altijd geassocieerd wordt met “Just The Way You Are” van Billy Joel tot het meer funky Fender Rhodes geluid die zo bekend is bij funk uit de jaren 70 en we willen de klavecimbel geluiden ook niet vergeten die zoveel geassocieerd worden met Superstition van Stevie Wonder. Vooral de Rhodes voelt erg authentiek aan met die klassieke rand van verstoring die lichtjes aan de hoge uiteinden knabbelt en die diepe 80-Marlboros-a-day knars van de lagere uiteinden. We vonden dat de vleugelpianogeluiden een beetje teleurstelde. We hebben veel beter gehoord in Roland piano’s en ja zelfs die van Casio, maar dit instrument komt echt tot leven met wat hij te bieden heeft met zijn elektronische piano’s. Hier hadden we echt uren achter elkaar mee kunnen spelen.

De Clavinova-serie is volgens ons soms iets te veel verwerkt, waardoor de pianogeluiden een beetje gemaakt klinken. Hoe hoger je in de serie gaat, hoe beter het geluid wordt, wat deels komt door de verbeteringen in het speakersysteem. Bovenin de serie heb je fantastische houten kegelvormige speakers die het geluid echt in de kamer verspreiden, maar daar betaal je uiteraard wel voor (de 685 is ruim 2 keer zo duur als de 635).

Leuke eigenschappen van de Yamaha CLP-635

Dit is een leuk instrument die in staat is om een brede verscheidenheid van expressief spelen mogelijk te maken. We weten niet zeker of je dit instrument in een studio tegen zou komen, maar het zou zeker een geweldige leuke piano voor in het huis zijn.

Goedkoopste Yamaha CLP-635

Er is een lesmodus functie die het mogelijk maakt om mee te spelen met tot 25 klassieke muziekstukken en deze ondertussen te leren. Dit is een goede functie, maar redelijk gelimiteerd. Wij twijfelen erover of dit ooit de waarde van het naast je hebben van een echte pianoleraar zal vervangen.

Er zijn een aantal van tevoren ingestelde ritmes waar je mee kan spelen en die je aan kan sturen met de voetpedalen, wat een handige functie is. De drumgeluiden zijn oké. Ze zijn prima voor samen gezellig met de familie spelen, maar we zouden ze niet gebruiken voor opnames in een studio. Wat helpt om dit instrument in de markt te plaatsen. Deze Clavinova is een geweldig hulpmiddel om op te leren en je uren plezier te geven als een instrument voor vermaak.

Er zijn een aantal split klank faciliteiten, welke het mogelijk maken om geluiden samen te voegen. Zo wil je bijvoorbeeld een pianogeluid samenvoegen met snaarinstrumenten of een koor. Om eerlijk te zijn vinden we dat deze functie je spelen alle onmiddellijk herkenbare (maar waarschijnlijk ongewenste) charme van Muzak. Geweldig als je in een opkomende band zit of over het muzieksysteem in je lokale doe-het-zelf-winkel speelt, maar een beetje nutteloos als dat niet het geval is.

Er is ook een duo modus die pianolessen meer dragelijk maakt, wat je de mogelijkheid geeft om je keyboard in tweeën te delen, maar met hetzelfde octaafbereik.

Connectiviteit

De CLP-635 heeft alle standaard verbindingen die je zou verwachten, zoals 5-pin DIN MIDI (in, out en thru), USB MIDI en USB audio-opname, wat het mogelijk maakt om je optreden op te nemen en naar een USB-stick te verplaatsen als een WAV-bestand. AUX In is ook beschikbaar, wat het mogelijk maakt om een extern keyboard of geluidsbron te verbinden welke door de luidsprekers van de CLP-635 gespeeld worden en AUX out, zodat je het instrument op kan nemen of door een externe versterker kan laten spelen.

Als je een stapje hoger gaat naar de CLP-645, dan heeft het instrument ook Bluetooth mogelijkheden, wat het mogelijk maakt om synth apps op je iPad of Android tablet aan te sturen (zoals Novation Launchkey) en het geluid draadloos door de speakers van de CLP-635 kan sturen. Dit is echt een indrukwekkende technologie en biedt bijna eindeloze mogelijkheden voor thuisstudio fanatiekelingen. Voor de prijs zijn we verrast dat de 635 geen Bluetooth heeft – iets wat Yamaha zich zeker mag aanrekenen.

De bouwkwaliteit Yamaha CLP-635

De CLP-635 wordt geleverd in verscheidene afwerkingen en we raden zeker aan om te zoeken naar de afwerking die je wilt. Het instrument dat we uitprobeerde had een niet echt indrukwekkende metalen donkere walnoot behuizing. Hij is echter ook beschikbaar in gepolijst ebbenhout, wat we persoonlijk meer stijlvol vinden, maar de prijs mogelijk wel beïnvloedt. In wit ziet hij er ook mooi uit.

Hoe hoger je in de serie komt, hoe beter de bouwkwaliteit. De 685 heeft de uitstraling van een buffetpiano en het is een mooi meubelstuk en geweldig instrument.

Een van de dingen die Yamaha erg goed doet, is een product volstoppen met kleine subtiele ontwikkelingskeuzes voor muzikanten die makkelijk om over het hoofd te zien zijn. Een van deze is de muziekstandaard. Ze hebben aanpasbare clips toegevoegd aan beide uiteinden van de standaard om je pagina’s open te houden. Dit lijkt misschien niet heel erg belangrijk, maar elke muzikant die met een echt boek gespeeld heeft zal de waarde inzien van deze simpele, maar essentiële eigenschap.

Beste Yamaha CLP-635

Besturingsinterface

Het is erg makkelijk om te navigeren in de besturingsinterface. De functie hiërarchie is duidelijk en makkelijk om te volgen en na een paar minuten voelde we ons er al erg gemakkelijk mee. Het geeft je directe toegang aan de twee primaire pianogeluiden en de vele bewerkingsmogelijkheden, waaronder toegang tot “Piano Room” met een druk op de knop. Er is veel aandacht besteedt aan het ontwerp van de interface.

Je hebt rechtstreeks toegang tot de onboard metronoom vanaf het toetsenpaneel en hetzelfde geldt voor de ingebouwde ritmes en opname mogelijkheden. Het LED-scherm is makkelijk om te lezen en het belangrijkste is dat hij overzichtelijk is. De functie hiërarchie is complexer, maar dit is een eenvoudig aanwijs en klik systeem die je makkelijk bestuurd met de cursorknoppen. We durven wel te zeggen dat vooral dit indrukwekkend was.

Conclusie van deze Yamaha CLP-635 review

Als je een digitale piano wilt kopen, dan is de CLP-635 zeker een krachtige deelnemer. Er is een hoop om van te houden in een Clavinova. Ze zijn gebouwd om de test der tijd te doorstaan en dat is niet iets wat je van alle door technologie aangedreven voorwerpen vandaag de dag kan zeggen. Wij hebben onze Clavinova CLP50 al meer dan dertig jaar en hij laat nog geen teken van ophouden zien, ondanks dat we er duizenden uren op gespeeld hebben. Alhoewel we niet denken dat de CLP-635 de beste digitale piano is waar we in deze prijsklasse mee gespeeld hebben, is het een instrument waar je vele jaren van zal houden.

Er is volgens ons niet een enorm verschil tussen de 635 en de 545, welke volgens ons veel meer pianistisch voelde om te spelen. Deze heeft houten toetsen en een stevigere behuizing en op het gebied van eigenschappen zijn er maar weinig verschillen. Als je ergens nog een 545 kan vinden, dan zouden we geld sparen en die kopen. Beide instrumenten zijn geweldig voor personen die piano leren spelen en gepassioneerde thuisspelers. Als je voor een restaurant of een bar koopt en een groter budget hebt, dan zouden we voor de 685 kiezen. Al met al is dit echter een prachtig instrument waar we zonder problemen uren achter elkaar mee zouden kunnen spelen.

We hopen dat je van deze Yamaha CLP-635 review hebt genoten.

Nog niet overtuigd? Ontdek hier onze #1 beste elektrische piano of ga onmiddellijk de beste Yamaha piano kopen.
9 Totale Score