Roland RP301 & Roland RP301R review

Vergelijkbare piano’s met upgrades op de RP301R

Ik kan de Roland RP301 of RP301R min of meer aanbevelen. Wat ik bedoel met “min of meer aanbevelen” is dat deze modellen een paar mankementen hebben (zie verderop in deze roland rp301 review) waardoor ik ze niet voor de volle 100% kan aanbevelen. Ik vind de Roland piano’s, in het bijzonder de HP serie, goede piano’s en gebruik ze zelf al jarenlang. Roland is een prima bedrijf.

Maar met deze twee modellen ontbreekt me toch iets. Van deze twee modellen is de Roland RP301R een upgrade op de RP301 waar het aankomt op technologie en educatieve features. De 301R is het extra geld absoluut waard. Wat mij betreft zou de RP301R een prima piano zijn in die prijscategorie, ware het niet dat er wat issues zijn met toetsaanslag en geluid.

*NB: Roland heeft ook een model met de naam F120R. Dit is de compacte uitvoering van de  RP301R (specificaties zijn identiek, alleen de uitvoering is anders). Roland produceert ook het model F120 (zonder R). Dit is de compacte uitvoering van de RP301.

Features

Beide modellen hebben een paar interessante features, zoals “twin piano”, dat het 88 toetsen tellende keyboard elektronisch verdeelt in twee identieke 44 toetsen tellende keyboards, zodat je met twee personen duetten kan spelen.

De RP301 heeft bovendien 30 fraaie individuele en gelaagde instrumentgeluiden. De RP301R heeft maar liefst 54 instrumentgeluiden.

Beide piano’s zijn verkrijgbaar in fraai bruin rozenhout en satijnzwart met uitschuifbare keyboard cover en worden geleverd met een bijpassende pianokruk.

Hoewel beide piano’s voorzien zijn van een kleiner 24-watt sound system met twee speakers, is dit genoeg voor een redelijk goed volume. Helaas is het geluid echter wat magertjes als je het midden van het keyboard bespeelt (wat de meeste mensen toch doen).

De geluidskwaliteit is echter wel een stuk beter als je met een goed stel headphones speelt, hoewel Roland’s SuperNATURAL pianogeluid niet zo “bovennatuurlijk” klinkt bij de middelste octaven, ook niet als je met headphones speelt. Het klinkt voor mij niet natuurlijk.

De lagere tonen zijn rijk en resoneren, maar naarmate je naar de midden- en hogere octaven gaat, klinkt de piano wat magertjes en een beetje elektronisch. Een beginnende pianist die misschien niet goed weet hoe een echte piano hoort te klinken merkt het misschien niet op, en het zal voor sommige spelers geen issues zijn, maar voor mij is het wel een minpunt, vandaar dat ik het noem. De dynamiek en toetsaanslag is bij deze piano’s echter veel beter dan bij andere digitale piano’s, wat een groot pluspunt is.

Toetsaanslag

Ik was erg benieuwd naar het type toetsaanslag dat Roland in deze modellen zou gebruiken. Roland heeft ervoor gekozen hun standaard Ivory Feel-G Keyboard Action te gebruiken, dat je ook vindt in een aantal goedkopere modellen, waaronder de FP50 en de RD300NX. De nieuwe Ivory Feel-G techniek zou zwaarder moeten zijn en dichter bij de toetsaanslag van een akoestische piano in de buurt moeten komen. Roland heeft op dit punt ten opzichte van eerdere modellen zeker verbeteringen aangebracht, maar de toetsaanslag voelt als je zacht of licht speelt wat langzaam aan, zeker in vergelijking met andere digitale piano’s in dezelfde prijsklasse en in vergelijking met akoestische piano’s.

Roland RP301 keybed

De verbeterde toetsaanslag van Roland, Ivory-S en PHAIII in de duurdere HP modellen en de nieuwe, draagbare FP80, bewegen duidelijk beter. Ik zou deze modellen aanraden.

Roland beweert ook dat ze een repetitie-mechanisme aan de toetsen hebben toegevoegd. Dit mechanisme brengt de toetsaanslag dichter bij die van een concertvleugel dan van een staande piano. Dit mechanisme is echter zo goed als niet waarneembaar in het G-Keyboard, in tegenstelling tot het repetitie-mechanisme in de Roland PHA serie van toetsaanslag die je in de meeste Roland piano’s vindt, waaronder de HP serie. Je voelt het simpelweg niet (ik kon het niet merken en ik weet hoe dit mechanisme zou moeten aanvoelen). Roland had dit feature net zo goed niet op kunnen nemen in de specificatielijst, want – afgaande op mijn ervaring – werkt het gewoon niet. Op de betere Roland keyboards werkt het wel degelijk: je kan die mechanisme op die piano’s goed voelen en het klinkt vrij goed.

Tot slot heeft Roland, wat toetsaanslag betreft, al eerder problemen gehad met enkele modellen, waarbij bij hardere toetsaanslag een luid bonkend geluid te horen was. De HP302 (nu niet meer in de handel), die zo’n € 1800 kostte, had dit probleem bijvoorbeeld. Ik heb in het verleden veel piano’s van dit model bespeeld en allemaal lieten ze een luide bonk horen wanneer je de toetsen indrukte. Helaas is dit met de nieuwe modellen niet anders.

De RP201 die nu niet meer in de handel is (de voorganger van de RP301) had dit probleem niet: de toetsen van deze piano waren heel stil, hoe hard je ze ook aansloeg. Het nadeel aan deze piano was dat de toetsaanslag wat te licht aanvoelde voor mensen die echt op zoek waren naar het gevoel van een akoestische piano. In een poging het gewicht en de weerstand van de toetsen te verbeteren, lijkt het erop dat Roland deze twee piano’s (RP301/301R) hetzelfde probleem mee gegeven heeft als bekend was van de oudere HP302.

De luide bonk bij het indrukken van de toetsen suggereert dat er niet genoeg vilt onder de toetsen is aangebracht om te voorkomen dat de toetsen tegen het keybed eronder stoten. Het is me niet precies duidelijk waardoor dit veroorzaakt wordt, maar dit geluid is met name als je de piano zachter hebt staan of als je met headphones speelt erg storend. Ik ken verschillende eigenaren van een Roland die dit probleem ook hadden.

Als je de toetsen op deze twee nieuwe modellen echter zachtjes bespeelt, hoor je het bonkende geluid helemaal niet, wat een voordeel is. Maar, je bespeelt de piano natuurlijk niet altijd maar zachtjes. Je zal hoe dan ook tegen dit probleem aanlopen, omdat je nu eenmaal dynamiek in je pianospel nodig hebt: als je beter wilt leren spelen, of juist wat meer gevorderd bent of, als je (zoals ik) graag wat meer dynamische expressie in je spel legt en met wat meer kracht speelt.

Look & feel pianotoetsen

Hoe pianotoetsen eruit zien, bewegen en aanvoelen is zeer belangrijk. Houd hier rekening mee voordat je een beslissing neemt over de digitale piano die je koopt. Hoewel toetsaanslag op een digitale piano van ieder merk wel enig achtergrondgeluid met zich meebrengt, zijn er piano’s die een dusdanig storend geluid met zich meebrengen dat het in mijn ogen niet meer acceptabel is. De RP301 en de RP301R zijn twee van dit soort piano’s, daar valt niets aan te veranderen.

Beide modellen hebben echter een

• prettig control panel,
  • een handige uitschuifbare keyboard cover,
  • 128-stemmige polyfonie (dat is heel goed)
  • en een elektronische metronoom die je zelf kan instellen voor timing.

Verder zijn de piano’s uitgerust met

• “SuperNATURAL piano sound” ,
  • een mini-aansluiting voor je iPod/MP3-speler (heel cool),
  • een song recorder,
  • special effects,
  • 5 niveaus in toetsgevoeligheid,
  • ingebouwde clipjes om je muziek vast te houden en een half-dempend sustainpedaal voor een meer realistische pedaalexpressie (wat een voordeel is).

De RP301R (R staat voor Ritme) heeft een aantal coole extra features ten opzichte van de reguliere RP301, waaronder

• 60 interactieve begeleidingsstijlen (achtergrondtracks), onderverdeeld in 11 muzikale categorieën, zodat je “met de band” kan spelen. Dankzij dit feature kun je popmuziek, jazz, klassiek, country, big band en andere stijlen op de piano spelen terwijl een set achtergrondinstrumenten (waaronder een drummer) je spel volgt, akkoorden en noten herkent (door speciale akkoordherkenningstechnologie) en gepaste achtergrondmuziek speelt zoals een echte band of orkest dat zou doen.
Piano Roland RP301 bruin

Het systeem wacht niet op je, zoals het educatieve systeem van sommige Yamaha piano’s doen, maar vult terwijl je speelt de achtergrondmuziek in met verschillende instrumenten. Dit is een leuk feature voor mensen die voor de lol willen spelen (volwassenen die geen lessen willen nemen bijvoorbeeld) of die wille improviseren met verschillende begeleidingsstijlen. De kwaliteit van de achtergrondarrangementen is erg goed (een specialiteit van Roland) en bevalt me zeer. Er bestaan andere piano’s in deze prijsklasse met automatische begeleidingsstijlen, waaronder Yamaha en Casio, maar op een Roland piano werkt het nog intuïtiever en klinkt het nog natuurlijker.
Helaas, zo is mijn ervaring, gebruiken pianostudenten en hun docenten dit feature normaal gesproken niet, tenzij de studenten wat ouder zijn (tieners of volwassenen) en de docent bereid is deze methode aan te leren (en dit ook zelf kan).

Je zou zelf kunnen leren dit feature te gebruiken, maar je moet inzicht hebben in ritme en timing om het goed te laten klinken. Bovendien moet je begrijpen hoe deze manier van spelen werkt. Het is echt een leuke manier om muziek te maken op een andere manier dan je gewend bent, maar het kan ook een feature zijn die jij/je gezien misschien niet veel zal gebruiken.

Leuke extra’s

Roland RP301 review zwart

Andere leuke extra’s op de RP301R zijn een

• 3-track recorder voor opnames en beter leren spelen terwijl je je opgenomen muziek direct op een USB-stick kan opslaan;
  • een keyboard split functie waarmee je de begeleidingsstijlen kan spelen of het keyboard kan verdelen in twee verschillende geluiden,
  • de mogelijkheid twee geluidslagen samen kan brengen voor de verschillende toetsen;
  • een aantrekkelijk en makkelijk leesbaar LCD display waarop je meer nuttige informatie kan lezen;
  • een USB-poort om General MIDI of zelfs WAV mee te kunnen spelen zodat je kan leren pianospelen met je favoriete muziek.
  • Je kan je WAV-bestand enigszins vertragen of versnellen terwijl je de muziek aan het instuderen bent, wat handig is.
  • Je kan zelfs een General MIDI-track transponeren in een andere toonsoort dan de piano zelf, zodat je de muziek kan afspelen in een toonsoort die voor jou makkelijker te spelen is.
  • De RP301R heeft ook een USB-poort, waarmee je de piano direct op je laptop of iPod aan kan sluiten en er nog meer plezier aan kan beleven!

Conclusie Roland RP301 review.

Hoewel de prijs aan de hoge kant is (gelet op de concurrentie) zou de Roland RP301R een goede concurrent van andere merken kunnen zijn als de toetsaanslag beter was en het bonkende geluid bij krachtig spelen er niet was en het magertjes klinkende geluid bij de midden- en hogere octaven sterker zou zijn. Het model RP301 zonder extra features is te basic en er zijn vele andere piano’s die minder geld kosten en beter presteren, bijvoorbeeld van Yamaha en Casio. Als een van de beide Roland piano’s je bevalt, en de gebreken die ik beschreef je niet storen, moet je hem zeker kopen. Uiteindelijk is het jouw beslissing en er zijn ook veel features aan deze piano’s die ik wél sterk vind. Roland is een geweldig bedrijf en ik zou willen dat ze deze toch fundamentele problemen met hun RP en F digitale piano’s niet hadden.

Je zou ook andere opties in deze prijsklasse in overweging moeten nemen, bijvoorbeeld van Yamaha en Casio die concurrerende modellen bouwen die je misschien nog wel meer waar voor je geld geven waar het aankomt op een bevredigende pianobelevenis.

Sterker nog, als je overweegt de Roland RP301 of RP301R te kopen, zou ik je ook aanraden te kijken naar de Casio PX850: dit is ook een goede piano voor de prijs die je betaalt en bovendien een stuk goedkoper dan de Roland. De PX850 heeft

• 4 speakers,
  • 40 watt
  • en een 256-stemmige polyfonie.