Korg tinyPIANO review

Korg tinyPIANO review
9

€187,00

Korg tinyPIANO review
Korg tinyPIANO review
€187,00

Op het gebied van miniatuur muziektechnologie is Korg de afgelopen jaren toonaangevend geweest. De nanoSeries collectie zorgde voor een revolutie in het compacte MIDI-controllerontwerp en de monotron deed iedereen beseffen dat ze echt streefden naar een analoge synthesizer in zakformaat. Maar ook voor Korg is de tinyPIANO redelijk nieuw terrein, waar we het in deze Korg tinyPIANO review uitgebreid over zullen gaan hebben. Oké, het bedrijf heeft al een miniatuurvleugel uitgebracht in de vorm van de microPIANO, maar de tinyPIANO is echt speelgoed (alhoewel digitaal en erg mooi) en echt ontworpen voor jonge kinderen in plaats van hippe volwassenen.

Daarom is hij ongelofelijk simpel. Er zijn 25 mini-toetsen die gebruikt kunnen worden om een van de 25 ingebouwde geluiden af te spelen. Deze variëren van de standaard speelgoedpiano patch tot akoestische en elektrische piano’s, orgels, muziekdozen, klokkenspel en nog veel meer. Zoals je zou verwachten, zijn deze van betere kwaliteit dan wat je zult horen bij de meeste speelgoedkeyboards, maar of deze hogere kwaliteit gewaardeerd zal worden door een kleuren is twijfelachtig.

Er zijn ook 50 demo liedjes – kindvriendelijke arrangementen van klassieke en familiefavorieten die ouders met plezier zullen leren, zijn vrij rustgevend. Geluiden en liedjes worden op dezelfde manier geselecteerd: houd de betreffende knop op het voorpaneel ingedrukt en tik op een toets op het klavier (twee keer bij sommige liedjes) om een andere te kiezen. Er is geen scherm of labeling, dus kinderen moeten leren en onthouden waar hun favorieten zijn, hoewel er een lijst met geluiden en liedjes in de handleiding staat.

Andere functies zijn transponeren en octaafverschuiving, hoewel deze worden uitgevoerd door een combinatie van toetsaanslagen en waarschijnlijk niet te vaak zullen worden gebruikt. De tinyPIANO kan aangedreven worden door batterijen of het netstroom met behulp van een adapter (niet meegeleverd) en is verkrijgbaar in vier kleuren (zwart, rood, wit of roze).

Plus- en minpunten in een oogopslag

Voordelen
  • Erg schattig
  • Ziet er geweldig uit en klinkt net zo
  • Kwalitatieve constructie
  • Je kinderen zullen er erg veel plezier mee beleven
Nadelen
  • Gelimiteerde gebruiksduur (door ontgroeien)
  • Maximale volume aan de lage kant
  • Redelijk prijzig voor speelgoed

Specificaties

• Beschikbare uitgangen: 3,5mm mini-mono-aansluiting
  • Afmetingen: 383 x 282 x 258
  • Aandrijving: 6 AA-batterijen of 9V AC-adapter (niet meegeleverd)
  • Gewicht: 4,7kg
  • Gewogen toetsen: Nee
  • Aantal toetsen: 25
  • Specificatie ingebouwde luidspreker: 8cm

Korg tinyPIANO review:

Klein maar stevig

Aangezien dit een instrument is dat ontworpen is voor kinderen, zijn we blij te kunnen melden dat het extreem solide is en duurzaam aanvoelt (hoewel de strakke afwerking na verloop van tijd gevoelig kan zijn voor krassen). Het instrument is vrij zwaar en er zal niet omver geduwd kunnen worden. Zoals de naam al doet vermoeden, is hij klein – voor kinderen tussen één en drie jaar is hij waarschijnlijk perfect, maar naarmate je kind ouder wordt zal het steeds ongemakkelijker worden om hem te gebruiken gezien zijn afmetingen.

Korg tinyPiano voor kinderen

Bovendien is het volumeniveau zelfs bij de maximale instelling niet erg hoog. Sommige ouders zullen dit fijn vinden, maar als je een paar kinderen samen laat spelen, kan hun geluid gemakkelijk de piano overstemmen. Er is een mini-aansluiting die je een mono-audio-uitgang geeft, maar het aansluiten van de tinyPIANO op een set luidsprekers doet het doel van een klein op zichzelf staand instrument een beetje teniet.

Onze testkinderen (3 en 6 jaar) beleefden echter enorm veel plezier met de tinyPIANO. Ze begrepen snel hoe je geluiden en liedjes kon veranderen en ontdekten met plezier de verschillende geluiden die het instrument kon maken. Onze kanttekeningen hebben niets te maken met de kwaliteit – welke uitstekend is – maar eerder met de gebruiksduur, die wellicht beperkt is vanwege de geringe omvang en het gebrek aan flexibiliteit van het instrument. Dit is misschien speelgoed, maar voor tegen de €200 vrij duur, en het is je goed recht om eerst goed na te denken voordat je investeert in iets dat misschien maar een paar jaar meegaat.

Het andere argument is echter dat als je kinderen veel plezier beleven met de tinyPIANO, het instrument hen inspireert om van muziek te houden en ze op oudere leeftijd met een groter keyboard willen spelen, het doel bereikt is.

Korg tinyPIANO kleuren

Conclusie van deze Korg tinyPIANO review

Een superieure speelgoedpiano die er in elke woonkamer of kinderkamer geweldig uitziet. Je moet alleen beslissen of het de moeite waard is om zo veel te betalen voor iets dat je kinderen binnen een jaar of twee zullen ontgroeien.

Vergelijk nu prijzen bij:

9 Totale Score
Superieure speelgoedpiano